پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) امر طلاق همسرانشان را به امیرالمؤمنین علیه السلام داده بودند که بعد از ایشان به امام حسن مجتبی وبعد به سیدالشهدا علیهما السلام منتقل شد.و امام حسين عليه السلام عايشه را طلاق دادند.
شيخ حر عاملي در کتاب اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات از کتاب اثبات الوصية نوشته مسعودي (از علماي اهل سنت) نقل مي کند که: پس از کاري که عايشه کرد (مقصودش جلوگيري از امام حسين برای دفن امام مجتبی در جوار جدش رسول الله صلوات الله علیهم اجمعین است.)
امام حسين عليه السلام طلاقش را برايش فرستاد.
فایده طلاق همسر پیامبر در زمانی که پیامبر در دنیا نیست ...
در جواب باید گفت درست است که رسول الله به شهادت رسیده بودند
اما همسران پیامبر بودند و احکام خاص خود را داشتند که تا بعد شهادت پیامبر هم این احکام جاری بود. مثل اینکه در حکم مادران مومنین باشند و ازدواج با آن ها حرام است وقتی از این سمت برکنار بشوند دیگر ازدواج با آن ها مشکلی ندارد و از طرفی دیگر به آن ها ام المؤمنين نمیتوان لقب داد.. رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:بعضی از زنهای من در روز رستاخیز مرا نخواهند دید و او کسی ست که اوصیاء بعد ازمن اورا طلاق خواهند داد.(2 )
اسناد:
(1) سفينة البحار 2/93 و 9/277 ، المناقب ابن شهر آشوب 1/331، الدرجات الرفيعة علي خان 303، شرح اصول الکافي المازندراني 6/368، البحار الانوار علامه مجلسي 27/292 و 48/335 و 71/265 و 108/293 و 110/101 از کافي و بصائر الدرجات. و کتاب کمال الدين و تمام النعمة شيخ صدوق.
(2) اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات 3/135 فصل 72 حديث 903.