پنج سوال از مولایم امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(علیه السلام) پرسیدم مایلم شما هم جواب ها رو بخوانید که چه زیبا جواب داد امیر المؤمنین.
سوال اول از آقایم:
ﻧﻈﺮ ﻣﺒﺎﺭﻛﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻏﺼﺐ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﭼﻴﺴﺖ؟
ﺍَﻣﺎ ﻭَﺍﻟﻠّﻪ ﻟَﻘَﺪْ ﺗَﻘَﻤَﺼﱠﱠﻬﺎ ﺍﺑﻦ ﺍَﺑﻰ ﻗُﺤﺎﻓَﻪ ﻭ ﺍِﻧﱠﱠﻪُ ﻟِﻴَﻌْﻠَﻢُ ﺍَﻥﱠﱠ ﻣَﺤَﻠّﻰ ﻣِﻨْﻬﺎ ﻣَﺤَﻞﱡﱡ ﺍﻟْﻘُﻄْﺐِ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺮﱠﱠﺣﺎ.
ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺪ! ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺟﺎمۀ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻦ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺧﻮﺩ ﻗﻄﻌﺎً ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﻗﻌﻴّﺖ ﻣﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻠﺎﻓﺖ، ﻣﻮﻗﻌﻴّﺖ ﻣﺮﻛﺰ ﺁﺳﻴﺎﺏ ﺑﻪ ﺁﺳﻴﺎﺏ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ.
سوال دوم:
ﺁﻗﺎﻯ من ! ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﺎ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﭼﻪ ﻛﺮﺩ؟
ﻓَﻴﺎ ﻋَﺠَﺐ!! ﺑَﻴْﻨﺎ ﻫُﻮَ ﻳَﺴْﺘَﻘﻴﻠُﻬﺎ ﻓﻰ ﺣَﻴﺎﺗِﻪِ ﺍِﺫْ ﻋَﻘَﺪَﻫﺎ ﻟِﺂﺧَﺮَ ﺑَﻌْﺪَ ﻭَﻓﺎﺗِﻪِ ﻟَﺸَﺪﱠﱠ ﻣﺎ ﺗَﺸْﻄﱠﱠﺮﺍ ﺿَﺮْﻋَﻴْﻬﺎ ﻓَﺼَﻴﱠﱠﺮَﻫﺎ ﻓﻰ ﺣَﻮْﺯَﺓِ ﺧَﺸْﻨﺎﺀَ ﻳَﻐْﻠُﻆُ ﻛَﻠْﻤُﻬﺎ ﻭَ ﻳَﺨْﺸُﻦُ ﻣَﺴﱡﱡﻬﺎ ﻭَ ﻳَﻜْﺜُﺮُ ﺍﻟْﻌِﺜﺎﺭُ ﻓﻴﻬﺎ ﻭَ ﺍﻟﺎِﻋْﺘِﺬﺍﺭُ ﻣِﻨْﻬﺎ ﻓَﺼﺎﺣِﺒُﻬﺎ ﻛَﺮﺍﻛِﺐِ ﺍﻟﺼﱠﱠﻌْﺒَﺔِ ﺍِﻥْ ﺃَﺷْﻨَﻖَ ﻟَﻬﺎ ﺧَﺮَﻡَ ﻭَ ﺍِﻥْ ﺍَﺳْﻠَﺲَ ﻟَﻬﺎ ﺗَﻘَﺤﱠﱠﻢَ.
ﺷﮕﻔﺖ! ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺍﺑﻰ ﺑﻜﺮ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺍﺵ، ﺍﻧﺤﻠﺎﻝ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﻭ ﺳﻠﺐ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﺴﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺯﻣﺎﻡ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﮔﻴﺮﺩ. ﺁﻥ ﺩﻭ ﺷﺨﺺ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺳﺨﺖ ﻭ ﻗﺎﻃﻌﺎﻧﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺍﻣﺮ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﻯ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻃﺒﻌﻰ ﺧﺸﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ، ﻛﻪ ﺩﻝ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺳﺨﺖ ﻣﺠﺮﻭﺡ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺗﻤﺎﺱ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺧﺸﻮﻧﺘﻰ ﻧﺎﮔﻮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ. ﺩﺭ ﭼﻨﺎﻥ ﻃﺒﻌﻰ ﺧﺸﻦ ﻛﻪ ﻣﻨﺼﺐ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﻯ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻔﻮﻳﺾ ﺷﺪ، ﻟﻐﺰﺵ ﻫﺎﻯ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺑﻪ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﭘﻮﺯﺵ ﻫﺎﻯ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻟﺶ. ﺩﻣﺴﺎﺯ ﻃﺒﻊ ﺩﺭﺷﺘﺨﻮ ﭼﻮﻧﺎﻥ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﺷﺘﺮ ﭼﻤﻮﺵ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻓﺴﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﺪ، ﺑﻴﻨﻰ ﺍﺵ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺭﻫﺎﻳﺶ ﻛﻨﺪ، ﺍﺯ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﺩﺭ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ.
سوال سوم از اربابم:ﻧﻈﺮﺗﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﭼﻴﺴﺖ؟
ﺛﺎﻟِﺚُ ﺍﻟْﻘَﻮْﻡِ ﻧﺎﻓِﺠﺎ ﺣﻀﻨﻴﻪ ﺑَﻴْﻦَ ﻧَﺜﻴﻠِﻪ ﻭَ ﻣُﻌْﺘَﻠَﻔِﻪ ﻭَ ﻗﺎﻡَ ﻣَﻌَﻪُ ﺑَﻨُﻮ ﺍَﺑﻴﻪِ ﻳَﺨْﻀَﻤﻮُﻥَ ﻣﺎﻝَ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ ﺧِﻀْﻤَﺔَ ﺍﻟﺎِْﺑِﻞِ ﻧِﺒْﺘَﺔَ ﺍﻟﺮﱠﱠﺑﻴﻊْ ﺍِﻟﻰ ﺍَﻥِ ﺍﻧْﺘَﻜَﺚَ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻓَﺘْﻠُﻪُ ﻭَ ﺍَﺟْﻬَﺰَ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻋَﻤَﻠُﻪُ ﻭُ ﻛَﺒَﺖْ ﺑِﻪ ﺑِﻄْﻨَﺘُﻪُ. ﺍﻭ (ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺑﻦ ﻋﻔﺎﻥ) ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺍﻧﺒﺎﺷﺘﻦ ﺷﻜﻢ ﻭ ﺧﺎﻟﻰ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻥ، ﻭ ﺑﺎﻟﺎ ﻛﺸﻴﺪﻥ ﭘﻬﻠﻮﻫﺎﻯ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﻮﺩ. ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻭ، ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﭘﺪﺭﺵ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ ﻭ ﭼﻮﻧﺎﻥ ﺷﺘﺮ ﻛﻪ ﻋﻠﻒ ﻫﺎﻯ ﺑﺎ ﻃﺮﺍﻭﺕ ﺑﻬﺎﺭﻯ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺧﻮﺷﻰ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﺩ، ﻣﺎﻝ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻫﺎﻥ ﭘﺮ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ. ﺳﺎﻝﻫﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺳﻮﻣﻰ ﻫﻢ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺭﺷﺘﻪﻫﺎ ﭘﻨﺒﻪ ﺷﺪ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺣﻴﺎﺗﺶ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﭘﺮﺧﻮﺭﻯ ﺑﻪ ﺭﻭﻳﺶ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ.
سوال چهارم از مظلوم تاریخ:
ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﻰ ﻭﻓﺎ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ؟
ﻓَﻠَﻤﱠﱠﺎ ﻧَﻬَﻀْﺖُ ﺑِﺎﻟﺎَْﻣْﺮِ ﻧَﻜَﺜَﺖْ ﻃﺎﺋِﻔَﺔً ﻭَ ﻣَﺮَﻗَﺖْ ﺍُﺧْﺮﻯ ﻭَ ﻗَﺴَﻂَ ﺁﺧَﺮﻭُﻥَ ﻛَﺎَﻧﱠﱠﻬُﻢْ ﻟَﻢْ ﻳَﺴْﻤَﻌُﻮﺍ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪَ ﺳُﺒْﺤﺎﻧَﻪُ ﻳَﻘﻮﻝُ: ﺗِﻠْﻚَ ﺍﻟﺪّﺍﺭُ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَﺓُ ﻧَﺠْﻌَﻠُﻬﺎ ﻟِﻠﱠﱠﺬﻳﻦَ ﻟﺎ ﻳُﺮﻳﺪُﻭﻥَ ﻋُﻠﱡﱡﻮﺍً ﻓﻰ ﺍﻟﺎَْﺭْﺽِ ﻭَ ﻟﺎ ﻓَﺴﺎﺩﺍً ﻭَ ﺍﻟْﻌﺎﻗِﺒَﺔُ ﻟِﻠْﻤُﺘﱠﱠﻘﻴﻦ. ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﻯ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻢ، ﮔﺮﻭﻫﻰ ﻋﻬﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺷﻜﺴﺘﻨﺪ؛ ﺟﻤﻌﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﮔﺸﺘﻨﺪ؛ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻫﻢ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻯ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻪ ﻯ ﺧﻮﺩ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﮔﻮﻳﻰ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﻦ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﺎ ﺁﻥ ﺳﺮﺍﻯ ﺍﺑﺪﻳّﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺑﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﺠﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻧﻴﻨﺪﺍﺯﻧﺪ ﻭ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻘﻮﺍ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ.
سوال پنج از ابوالحسنین (علیه السلام):
مولایم ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻰ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺳﺨﻦ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ؟
ﺑَﻠﻰ ﻭَ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﻟَﻘَﺪَ ﺳَﻤِﻌُﻮﻫﺎ ﻭَ ﻭَﻋَﻮْﻫﺎ ﻭَ ﻟﻜِﻨﱠﱠﻬُﻢْ ﺣَﻠِﻴَﺖْ ﺍﻟﺪﱡﱡﻧْﻴﺎ ﻓﻰ ﺍَﻋْﻴُﻨِﻬِﻢْ ﻭَ ﺭﺍﻗَﻬُﻢْ ﺯِﺑْﺮِﺟُﻬﺎ. ﺁﺭﻯ؛ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ سوگند! ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻠﺎﻡ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻓﺮﺍ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺩﺭﻛﺶ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻳﺪﮔﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﺎﺭﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺟﺎﺫبۀ ﺯﻳﻨﺖ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺧﻴﺮﻩ ﮔﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺧﺘﻨﺪ.
مولایم ببخشید وقتتان رو گرفتم اما بدانید ما اهل مدینه نیستیم از حق شما سکوت نمی کنیم
نویسنده: علی عبادی
دیدگاهها
کی گفته سند نداره ؟
این یک نوشته ادبی است ، پاسخ های امیرالمومنین علیه السلام هم ، تماما در نهج البلاغه موجوده ، مثل پاسخ سوال اول که قسمتی از خطبه شقشقیه است
بقیه جواب ها هم همین طور
لطفا از نشر مطالبی که فاقد سند میباشند خودداری نمائید.
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا