آیا می دانید برای حل اختلاف در موضوع جانشینی پیامبر(صلی الله علیه و آله) چه باید كرد؟

(زمان خواندن: 11 - 21 دقیقه)

خداوند متعال می‏فرمايد: أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنازَعْتُمْ فِي شَىْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَالرَّسُولِ؛ «ای كسانی كه ایمان آورده ‏اید! اطاعت كنید خدا را! و اطاعت كنید پیامبر خدا و اولو الأمر [= اوصیای پیامبر] را و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آن‏ها داوری بطلبید)». نساء/ 59.
و نيز می‏فرمايد: وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرِينَ؛ «و فرمان خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید و نزاع (و كشمكش) نكنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوكت) شما از میان نرود و صبر و استقامت كنید كه خداوند با استقامت كنندگان است»! انفال / 46.
از این آیات استفاده می‏شود كه هنگام اختلاف در مسائل و موضوعات خارجی كه از آن جمله تعیین امام و جانشین بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می‏ باشد، تنها راه حل رجوع به خدا و رسول است كه از این طریق، اختلاف از بین مردم برطرف خواهد شد.
به همین منظور احادیث حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) که دال بر امامت و جانشینی حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام می باشد را از نظر می گذرانیم:

 

1ـ حدیث غدیر:
علماء و مفسرین از عامه و خاصه نوشته ‏اند كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله موقع مراجعت از حجة الوداع در غدیر خم توقف نموده و پس از ایراد خطبه به مردم فرمود آیا من نسبت به شما اولی به تصرف نیستم؟عرض كردند چرا فرمود من كنت مولاه فهذا علی مولاه .یعنی هر كس كه من مولا و صاحب اختیار او هستم این علی مولای او خواهد بود و بدین ترتیب او را به ولایت و پیشوائی مردم منصوب گردانید (1) .

2ـ حدیث منزلت:
احمد بن حنبل و شیخ سلیمان بلخی و ابن صباغ مالكی و دیگران نوشته‏اند كه پیغمبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود:انت منی بمنزلة هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی (2) .
یعنی تو از من به منزله هارونی از موسی جز اینكه پس از من پیغمبری نخواهد بود،بحرانی در كتاب غایة المرام یكصد حدیث از عامه و هفتاد حدیث از خاصه دراین مورد نقل كرده است (3) .

3ـ حدیث یوم الانذار :
رسول اكرم صلی الله علیه و آله در اوائل بعثت به فرمان خدای تعالی اقوام نزدیك خود را جمع نموده و رسالت خویش را به آنان ابلاغ فرمود و در همان مجلس اعلام نمود كه هر كس از شما در پذیرفتن دعوت من سبقت جوید او پس از من جانشین من خواهد بود،از میان تمام آنان فقط علی علیه السلام دعوت آن حضرت را پذیرفت و رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: انت اخی و وزيری و وارثی و خليفتی من بعدی (4). (تو برادر و وزیر و وارث من و جانشین من پس از من هستی) این حدیث از مهمترین احادیثی است كه در مورد خلافت علی علیه السلام هر گونه عذر و بهانه را از میان بر میدارد زیرا پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله خلافت علی علیه السلام را توأم با نبوت خود در همان موقع ابلاغ فرموده است و این مطلب تقریبا در تمام كتب تاریخ و تفسیر و حدیث اهل سنت ذكر شده است و در فصل سوم بخش یكم كتاب تا حدی در این مورد توضیحات لازمه داده شده است.

4ـ حديث ثقلين :
در كتب معتبره عامه و خاصه با اختلاف كوچكی در كلمات و الفاظ نقل شده است كه هنگامی كه رحلت رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) نزدیك شد فرمود: انی تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتی اهل بيتی و انهما لمن يفترقا حتی يردا علی الحوض (5). (من در میان شما دو چیز بزرگ و وزین میگذارم كتاب خدا و عترتم را و آن دو هرگز از یكدیگر جدا نشوند تا در كنار حوض بر من وارد گردند.)
حدیث ثقلین از احادیث مسلم و قطعی است كه به سندهای بسیار و عبارات مختلفی روایت شده و سنی و شیعه به صحتش اعتراف و اتفاق دارند و از این حدیث ‏و امثال آن چند مطلب مهم استفاده می شود:
1ـ همچنان كه قرآن تا قیامت در بین مردم باقی میماند عترت پیغمبر نیز تا قیامت باقی خواهد ماند یعنی هیچ زمانی از وجود امام و رهبر حقیقی خالی نمیگردد.
2ـ پیغمبر اسلام بوسیله این دو امانت بزرگ تمام احتیاجات علمی و دینی مسلمین را تأمین نموده و اهل بیتش را به عنوان مرجع علم و دانش به مسلمین معرفی كرده و اقوال و اعمالشان را معتبر دانسته است.
3ـ قرآن و اهل بیت نباید از هم جدا شوند و هیچ مسلمانی حق ندارد از علوم اهل بیت اعراض كند و خودش را از تحت ارشاد و هدایت آنان بیرون نماید.
4ـ مردم اگر از اهل بیت اطاعت كنند و به اقوال آنها تمسك جویند گمراه نمیشوند و همیشه حق در نزد آنها است.
5ـ جمیع علوم لازمه و احتیاجات دینی مردم در نزد اهل بیت موجود است و هر كس از آنها پیروی نماید در ضلالت واقع نمیشود و به سعادت حقیقی نائل میگردد یعنی اهل بیت از خطاء و اشتباه معصومند و به واسطه همین قرینه معلوم میشود كه مراد از اهل بیت و عترت تمام خویشان و اولاد پیغمبر نیست بلكه افراد معینی می باشند كه از جهت علوم دین كامل باشند و خطاء و عصیان در ساحت وجودشان راه نداشته باشد تا صلاحیت رهبری داشته باشند و آنها عبارتند از علی علیه السلام و یازده فرزندش كه یكی پس از دیگری به امامت منصوب شده ‏اند (6).

5ـ حدیث سفینه :
از ابن عباس و دیگران نقل شده است كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: مثل اهل بیتی مثل سفینة نوح من ركبها نجا و من تخلف عنها غرق (7) .یعنی مثل خاندان من داستان كشتی نوح است هر كه سوار آن شد نجات یافت و هر كه تخلف نمود غرق گردید.
محمد بن ادریس شافعی ضمن اشعار خود باین حدیث اشاره كرده و گوید:
و لما رأيت الناس قد ذهبت بهم‏
مذاهبهم فی ابحر الغی و الجهل‏
ركبت علی اسم الله فی سفن النجا
و هم اهل بيت المصطفی خاتم الرسل‏
و امسكت حبل الله و هو ولاءهم‏
كما قد امرنا بالتمسك بالحبل.(8)
یعنی چون مردم را غرق دریاهای گمراهی و نادانی دیدم بنام خدای تعالی در كشتی های نجات كه آنها خاندان رسالت و اهل بیت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله هستند تمسك جستم و بحبل خدا كه دوستی آن خاندان است تمسك جستم همچنانكه به ما امر شده است كه به آن حبل الله تمسك جوئیم.

6ـ حدیث حق :
علمای عامه و خاصه به طرق مختلفه نقل كرده ‏اند كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: علی مع الحق و الحق مع علی.(علی همیشه همراه با حق بوده و حق هم با علی است) بحرانی در غایة المرام پانزده حدیث از عامه و یازده حدیث از خاصه در این مورد نقل كرده است (9).

ان علينا منی و انا منه و هو ولی كل مؤمن بعدی (10)
علی از من و من هم از او هستم و او ولی هر مؤمنی است.

لكل نبی وصی و وارث و ان عليا وصيی و وارثی (11).
برای هر پیغمبری جانشین و وارثی است و البته جانشین و وصی من هم علی است.

من اطاعنی فقد اطاع الله و من عصانی فقد عصی الله،و من اطاع عليا فقد اطاعنی و من عصی عليا فقد عصانی (12).
هر كس مرا اطاعت كند خدا را اطاعت كرده است و هر كه مرا نافرمانی كند خدا را نافرمانی كرده است،و كسی كه علی را اطاعت كند مرا اطاعت كرده و هر كه علی را نا فرمانی كند مرا نافرمانی كرده است.

10ـ انا و علی حجة الله علی عباده (13).
من و علی حجت خداوندیم بر بندگانش.

11ـ علی مع القرآن و القران مع علی لا يفترقان حتی يردا علی الحوض (14).
علی با قرآن و قرآن با علی است آن دو از هم جدا نمی شوند تا كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.

12ـ ما انا سددت ابوابكم و فتحت باب علی و لكن الله فتح باب علی و سد ابوابكم (15) .
رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود درب خانه‏ های ابوبكر و عمر و عباس بن عبد المطلب و دیگران را كه به مسجد باز میشد مسدود كردند و فقط درب خانه حضرت امیر(علیه السلام) را باز گذاشتند،عباس بن عبد المطلب علت این امر را از حضرتش پرسید پیغمبر صلی الله علیه و آله چنین فرمود) من درهای خانه ‏های شما را نبستم و در خانه علی را باز نگذاشتم و لكن خداوند درهای شما را مسدود كرد و در خانه علی(علیه السلام) را باز گذاشت.

13ـ ان الله جعل ذرية كل نبی فی صلبه و جعل ذريتی فی صلب علی بن ابيطالب (16) .
خداوند نسل و اولاد هر پیغمبری را در صلب او قرار داد و ذریه مرا در صلب علی بن ابیطالب گذاشت. يا علی انت اول المؤمنين ايمانا و اول المسلمين اسلاما و انت منی بمنزلة هارون من موسی (17) .
یا علی تو اولین كسی هستی از مؤمنین كه ایمان آوردی و اولین كسی از مسلمین هستی كه اسلام آوردی و نسبت تو به من به منزله هارون است بموسی.

15ـ انت اخی فی الدنيا و الآخرة (18) .
رسول اكرم صلی الله علیه و آله میان هر دو نفر از اصحابش عقد اخوت بست علی علیه السلام در حالی كه چشمانش اشگ آلود بود آمد و عرض كرد یا رسول الله میان اصحاب عقد اخوت برقرار كردی و مرا با كسی برادر ننمودی پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود تو در دنیا و آخرت برادر منی.

16ـ انا سيد النبيين و علی سيد الوصيين و ان اوصيائی بعدی اثنی عشر اولهم علی و آخرهم القائم المهدی عليه السلام (19).
من سرور انبیاء و علی سرور اوصیاء است و البته اوصیای من پس از من دوازده نفرند كه اولی آنها علی و آخرشان قائم مهدی می باشد.(در این حدیث علاوه بر خلافت علی علیه السلام به خلافت ائمه دیگر نیز اشاره شده است.)

17ـ من احب عليا فقد احبنی و من ابغض عليا فقد ابغضنی و من اذی عليا فقد اذانی و من اذانی فقد اذی الله (20) .
هر كه علی را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر كه علی را دشمن بدارد با من دشمنی كرده است و كسی كه علی را اذیت كند مرا آزار رسانده و هر كه مرا آزار رساند خدا را آزار نموده است.حب علی بن ابيطالب يأكل السيئات كما تأكل النار الحطب (21).
دوستی علی بن ابی طالب بدی ها را می خورد (از بين می ‏برد) همچنان كه آتش هيزم را میخورد (میسوزاند).

19ـ انا مدينة العلم و علی بابها فمن اراد العلم فليأت الباب (22).
من شهرعلم هستم و علی هم دروازه آن است پس هر كه علم را بخواهد باید از در آن وارد شود.

20ـ يا علی خلقت انا و انت من شجرة،فانا اصلها و انت فرعها و الحسن و الحسين اغصانها فمن تعلق بغصن منها ادخله الله الجنة (23).
رسول اكرم صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود من و تو از یك درختی آفریده شده ‏ایم كه من ریشه آن درخت و تو فرع (تنه) آن هستی و حسن و حسین شاخه‏ های آن می باشند پس هر كس به یكی از آن شاخه‏ ها بیاویزد خدای تعالی او را داخل بهشت گرداند.

21ـ انت سيد فی الدنيا و سيد فی الآخرة،من احبك فقد احبنی و حبيبی حبيب الله و عدوك عدوی و عدوی عدو الله عز و جل،ويل لمن ابغضك من بعدی (24).
عبد الله بن عباس گوید نبی اكرم صلی الله علیه و آله به علی بن ابی طالب نگاه كرد و فرمود : تو در دنیا سروری و در آخرت سروری،هر كس تو را دوست دارد مرا دوست داشته و دوست من دوست خداوند است و دشمن تو دشمن من است و دشمن من دشمن خداوند عزوجل است، وای به حال آنكه پس از من ترا دشمن بدارد.

22ـ علی يوم القيامة علی الحوض لا يدخل الجنة الا من جاء بجوازمن علی بن ابی طالب (25) .
مجاهد از ابن عباس نقل میكند كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:علی در روز قیامت كنار حوض است كسی به بهشت داخل نمیشود مگر اینكه از علی بن ابی طالب جوازی آورده باشد .

23ـ لا يجوز احد الصراط الا من كتب له علی الجواز (26) .
قیس بن حازم گوید ابوبكر و علی بن ابی طالب به هم برخورد كردند ابوبكر تبسم نمود علی علیه السلام فرمود چه شده كه تبسم كردی؟ ابوبكر گفت از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم كه میفرمود: احدی از صراط نمیگذرد مگر كسی كه علی برای او جواز نوشته باشد.

24ـ حبك ايمان و بغضك نفاق و اول من يدخل الجنة محبك و اول من يدخل النار مبغضك (27) .
ابو سعید خدری گوید رسول خدا صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود دوستی تو ایمان و دشمنی تو نفاق است و اول كسی كه داخل بهشت میشود دوستدار تو و اول كسی كه داخل دوزخ گردد دشمن تست.

25ـ ستكون بعدی فتنة،فاذا كان ذلك فالزموا علی بن ابی طالب فانه اول من امن بی و اول من يصافحنی يوم القيامة و هو الصديق الاكبر و هو فاروق هذه الامة يفرق بين الحق و الباطل و هو يعسوب الدين (28).
به زودی پس از من فتنه ‏ای بر پا خواهد بود،پس زمانی كه چنین شد ملازم علی بن ابی طالب باشید زیرا كه او اول كسی است كه به من ایمان آورد و اول كسی است كه در روز قیامت با من مصافحه میكند،او صدیق اكبر و فاروق (جدا كننده) این امت است كه میان حق و باطل جدائی افكند و او بزرگ و پیشوای دین است.

26ـ يا علی انت قسيم الجنة و النار يوم القيامة (29) .
یا علی توئی تقسیم كننده بهشت و دوزخ در روز قیامت.
شافعی در اين مورد چنين گويد: علی حبه جنة ـ قسيم النار و الجنةـ وصی المصطفی حقاـ امام الانس و الجنة.
همچنین درباره این روایت كه علی علیه السلام قسمت كننده بهشت و دوزخ است از احمد بن حنبل پرسیدند احمد گفت چرا منكر آن میشوید مگر از نبی اكرم صلی الله علیه و آله برای ما روایت نشده است كه بعلی فرمود ترا دوست ندارد مگر مؤمن و دشمن ندارد مگر منافق؟ گفتند چرا،احمد گفت مؤمن كجا است؟ گفتند در بهشت،گفت منافق كجا است؟ گفتند در دوزخ، قال احمد فعلی قسیم الجنة و النار (30) .

27ـ ان الله حرم الجنة علی من ظلم اهل بيتی او قاتلهم او اغار عليهم او سبهم (31) .
خداوند بهشت را بر كسی كه به خاندان من ستم كند یا با آنها مقاتله نماید یا به آنها هجوم بیاورد و یا دشنامشان دهد حرام كرده است.

28ـ النظر الی وجه علی بن ابی طالب عبادة و ذكره عبادة و لا يقبل ايمان الا بولايته و البرائة من اعدائه (32) .
عمار و معاذ و عایشه از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل میكنند كه فرمود: نگاه كردن به صورت علی عبادت است و ذكر او عبادت است و ایمان كسی پذیرفته نمی شود مگر به ولایت او و تبری جستن از دشمنانش.

29ـ عنوان صحيفة المؤمن حب علی بن ابيطالب (33)
دیباچه و عنوان نامه عمل مؤمن حب علی بن ابیطالب است.

30ـ ألا ادلكم علی من اذا استرشد تموه لن تضلوا و لن تهلكوا؟قالوا بلی يا رسول الله،قال هو ذا و اشار الی علی بن ابيطالب عليه السلام ثم قال و اخوه و ازروه و اصدقوه و انصحوه فان جبريل اخبرنی بما قلت لكم (34) .
زید بن ارقم گوید ما هنگامی كه در خدمت پیغمبر صلی الله علیه و آله نشسته بودیم فرمود :آیا شما را راهنمائی نكنم بكسی كه چون از او استرشاد كنید هرگز گمراه نشوید و هرگز به هلاكت نیافتید؟ گفتند چرا یا رسول الله، فرمود آن كس این است و اشاره به علی بن ابیطالب نمود و سپس فرمود با او برادری كنید و یاری اش نمائید و او را محب صادق و دوست راستین باشید زیرا آنچه را كه (در باره وی) بشما گفتم جبرئیل بمن خبر داد.

31ـ هذا علی بن ابيطالب لحمه لحمی و دمه دمی و هو منی بمنزلة هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی يا ام سلمة هذا علی امير المؤمنين و سيد المسلمين و وصيی و عيبة علمی و بابی الذی اوتی منه و معی فی السنام الا علی يقتل القاسطين و الناكثين و المارقين (35) .
حموینی از ابن عباس نقل كرده است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بام سلمه فرمود : این علی بن ابیطالب است كه گوشت او گوشت من و خون او خون من است و او از من مانند هارون از موسی است جز اینكه پس از من پیغمبری نخواهد آمد،ای ام سلمه این علی است كه امیر مؤمنین و سرور مسلمین و وصی من بوده و گنجینه علم من و باب علم من است كه كسی بمن نرسد مگر از آن باب و در درجات عالیه بهشت با من خواهد بود و با قاسطین و ناكثین و مارقین (معاویه و اصحاب جمل و خوارج) خواهد جنگید. قيل يا رسول الله من صاحب لواك فی الآخرة؟ قال:صاحب لوای فی الدنيا علی بن ابيطالب (36) .
جابر بن سمرة گوید گفته شد یا رسول الله صاحب پرچم تو در آخرت كیست؟ فرمود علی بن ابیطالب كه در دنیا حامل لوای من است.

32ـ حق علی علی المسلمين كحق الوالد علی ولده (37) .
حق علی علیه السلام بر مسلمین مانند حق پدر بر فرزندش است.

33ـ عن ابی ايوب انصاری ان رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم قال لفاطمة: اما علمت ان الله اطلع الی اهل الارض فاختار منهم اباك فبعثه نبيا،ثم اطلع الثانية فاختار بعلك فاوحی الی فانكحته و اتخذته وصيا (38) .
ابو ایوب انصاری گوید كه رسول خدا صلی الله علیه و آله به فاطمه علیها السلام فرمود: آیا نمیدانی كه خداوند به مردم روی زمین نگریست و از میان همه آنها پدرت را انتخاب كرده و به پیغمبری مبعوث فرمود، آنگاه بار دوم نگریست شوهرت را اختیار كرد و بمن وحی فرستاد كه ترا به او تزویج نموده و او را جانشین (خود) قرار دهم.

34ـ ان وصيی علی بن ابيطالب و بعده سبطای الحسن و الحسين تتلوه تسعة ائمة من صلب الحسين،قال يا محمد (صلی الله عليه و آله) فسمهم لی،قال اذا مضی الحسين فابنه علی،فاذا مضی علی فابنه محمد،فاذا مضی محمد فابنه جعفر فاذا مضی جعفر فابنه موسی،فاذا مضی موسی فابنه علی،فاذا مضی علی فابنه محمد فاذا مضی محمد فابنه علی،فاذا مضی علی فابنه‏الحسن،فاذا مضی الحسن فابنه الحجة محمد المهدی فهؤلاء اثنا عشر (39) .
شیخ سلیمان بلخی در كتاب ینابیع المودة از كتاب فرائد السمطین نقل میكند كه یك یهودی خدمت رسول اكرم شرفیاب شد و ضمن سؤالاتی از اوصیای آن حضرت پرسید پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: وصی من علی بن ابیطالب است و پس از او دو نواده من حسن و حسین و دنبال آن نه امام از صلب حسین هستند.  
یهودی عرض كرد یا محمد (صلی الله علیه و آله) برای من آنها را نام ببر، فرمود چون حسین بگذرد پسرش علی و چون علی بگذرد پسرش محمد و چون محمد بگذرد پسرش جعفر و چون جعفر بگذرد پسرش موسی و چون موسی بگذرد پسرش علی و چون علی بگذرد پسرش محمد و چون محمد بگذرد پسرش علی و چون علی بگذرد پسرش حسن و چون حسن بگذرد پسرش حجت مهدی (علیهم السلام) پس اوصیای من این دوازده نفرند.در این حدیث علاوه بر تعداد أئمه اطهار علیهم السلام صریحا نام آنان نیز ذكر شده است.
باری در اینمورد احادیث زیاد است كه اگر بیش از این نوشته شود مثنوی هفتاد من كاغذ شود و ما به همین مقدار از كتب معتبره عامه اكتفا كردیم در صورتی كه كتب حدیث و تاریخ امامیه پر از این قبیل احادیث است كه ما چیزی از آنها ننوشتیم.

35- حديث خلافت
منْ مُسْنَدِ أَحْمَدَ لَمَّا نَزَلَ وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ‏ (شعرا، 214) جَمَعَ النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَلَاثِينَ فَأَكَلُوا وَ شَرِبُوا ثَلَاثاً ثُمَّ قَالَ لَهُمْ مَنْ يَضْمَنُ عَنِّي دَيْنِي وَ مَوَاعِيدِي وَ يَكُونُ خَلِيفَتِي وَ يَكُونُ مَعِي فِي الْجَنَّةِ فَقَالَ عَلِيٌّ أَنَا فَقَالَ أَنْتَ.
در مسند احمد آمده است است كه پس از نزول آیه «خویشاوندان نزدیك خود را اندرز بده.» پیامبر سی تن از اهل و خاندان خویش را سه نوبت فرا خواند و آنها سه بار به میهمانی خوردند و نوشیدند. پیامبر(صلی الله علیه و آله) هر بار به آنها فرمود: «چه كسی دین و وعده ‏های مرا می‏ پذیرد تا جانشین من و همنشین من در بهشت باشد. علی گفت: من، و پیامبر فرمود: تو (اینگونه ‏ای).»(40)

36 - حديث وصيت
منَ الْمُسْنَدِ عَنْ سَلْمَانَ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ وَصِيُّكَ‏ قَالَ يَا سَلْمَانُ مَنْ كَانَ وَصِيَّ أَخِي مُوسَی قَالَ يُوشَعُ بْنُ نُونٍ قَالَ فَإِنَّ وَصِيِّي وَ وَارِثِي يَقْضِي دَيْنِي وَ يُنْجِزُ مَوْعِدِي عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِب‏.
در مسند از سلمان روایت شده است كه از پیامبر(صلی الله علیه و آله) پرسید: «ای رسول خدا جانشین و وصی تو كیست؟ پیامبر فرمود: ای سلمان جانشین برادرم موسی كه بود؟ سلمان پاسخ داد: یوشع بن نون. پیامبر فرمود: پس همانا جانشین و وارث من كه دِین مرا به جای می ‏آورد و وعده مرا تحقق می‏ بخشد علی بن ابیطالب است.»(41)

پی نوشتها:
(1) ذخائر العقبی ص 67ـمناقب ابن مغازلی ص 16ـ 26
(2) ينابيع المودة ص 50ـفصول المهمة ص 125
(3) غاية المرام باب 20 و .21
(4) تاريخ ابی الفداء جلد 1 ص 216ـكفاية الطالب ص 205ـتاريخ طبری ج 2 ص .217
(5) مناقب ابن مغازلی ص 234ـمستدرك صحيحين جلد 3 ص 109
(6) شيعه در اسلام پاورقی ض 116 تأليف علامه طباطبائی.
(7) حلية الاولياء جلد 4 ص 306ـذخائر العقبی ص .20
(8) شبهای پيشاور ص .227
(9) غاية المرام باب 360ـ .361
(10) كنوز الحقايق ص 37ـذخائر العقبی ص .68
(11) الرياض النضرة جلد 2 ص 178 نقل از فضائل الخمسه.
(12) مستدرك صحيحين جلد 3 ص .126
(13) كنوز الحقائق ص .43
(14) صواعق ابن حجر ص 74
(15) كنز العمال جلد 6 ص 408
(16) فيض القدير جلد 2 ص 223ـمناقب ابن مغازلی ص 49
(17) شرح نهج البلاغه ابن ابی الحديد جلد 3 ص 258
(18) مناقب ابن مغازلی ص 37ـكفاية الطالب ص 194
(19) ينابيع الموده ص 445
(20) رياض النضرة جلد 2 ص 166
(21) تاريخ بغداد جلد 4 ص 194
(22) مناقب ابن مغازلی ص 83ـجامع الصغير سيوطی جلد 1 ص 374
(23) كفاية الطالب صفحه 318
(24) مناقب ابن مغازلی صفحه 103
(25) مناقب ابن مغازلی صفحه 119
(26) رياض النضرة جلد 2 صفحه 177
(27) فصول المهمه صفحه 127
(28) اسد الغابة جلد 5 صفحه 287ـينابيع المودة صفحه .82
(29) صواعق ابن حجر صفحه 75ـينابيع المودة صفحه .86
(30) الامام الصادق و المذاهب الاربعة جلد 1 صفحه 327
(31) ذخائر العقبی صفحه 20
(32) مناقب ابن شهر آشوب جلد 2 صفحه 5
(33) جامع الصغير جلد 2 صفحه 145ـمناقب ابن مغازلی صفحه .243
(34) مناقب ابن مغازلی صفحه 245
(35) غاية المرام باب 8 حديث 6 و .38
(36) مناقب ابن مغازلی ص 200ـمناقب خوارزمی ص .250
(37) لسان الميزان جلد 5 ص 399ـمناقب ابن مغازلی ص .48
(38) كفاية الطالب ص .296
(39) ينابيع المودة ص441
(40) مسند احمد، جلد اول، صفحه 111 و 195
- تاریخ طبری، جلد پنجم، صفحه 43
- شواهد التنزیل، جلد اول، صفحه 420
- کنزالعمال، جلد ششم، صفحه 392
- ینابیع الموده، صفحه 105
(41) مجمع الزواید، هیثمی، جلد نهم، صفحه 113
- کنز العمال، جلد ششم، صفحه 156
- التهذیب، جلد سوم، صفحه 106
- کفایت الطالب، صفحه 293
- شواهد التنزیل، جلد اول، صفحه 77
- الریاض النضره، صفحه 178
- ذخایرالعقبی، صفحه 71

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

sibtayn

مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام

loading...
اخبار مؤسسه
فروشگاه
درباره مؤسسه
کلام جاودان - اهل بیت علیهم السلام
آرشیو صوت - ادعیه و زیارات عقائد - تشیع

@sibtayn_fa





loading...
آخرین
مداحی
سخنرانی
تصویر

روزشمارتاریخ اسلام

2 جمادی الثانی

مرگ هارون الرشید در دوم جمادی الثانی سال 193 هـ .ق.  هارون الرشید، در روستای سناباد توس در...


ادامه ...

3 جمادی الثانی

شهادت حضرت صدیقه‌ طاهره، فاطمه‌ زهرا (سلام الله علیها)بنا بر روایات مشهور در سوم جمادی ‌الثانی سال...


ادامه ...

10 جمادی الثانی

درگذشت مستنصر بالله عباسی در روز دهم جمادی الثانی سال 640 هـ .ق. ، مستنصر بالله سی و...


ادامه ...

13 جمادی الثانی

وفات حضرت ام البنین (سلام الله علیها) در سـیزدهم جمادی ‌الثانی سـال 64 هـ.ق. حضرت ام البنین (سلام...


ادامه ...

20 جمادی الثانی

ولادت با سعادت سرور زنان اهل بهشت، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در بیستم جمادی ‌الثانی سال...


ادامه ...

21 جمادی الثانی

وفات حضرت ام كلثوم(سلام الله علیها) روز بیست و یكم جمادی ‌الثانی سال 61 هـ .ق. ، یعنی...


ادامه ...

22 جمادی الثانی

مرگ ابوبكر بن ابی قحافه در روز بیست و دوم جمادی ‌الثانی سال 13 هـ .ق. ابوبكر بن...


ادامه ...

27 جمادی الثانی

١ـ شهادت علی بن محمدباقر (علیهما السلام)٢ ـ شهادت امام هادی(علیه السلام)1ـ شهادت علی بن محمد باقر...


ادامه ...

29 جمادی الثانی

١ـ هلاكت ولید بن یزید٢ ـ وفات حضرت سید محمد فرزند امام هادی علیه السلام 1ـ هلاكت ولید...


ادامه ...
012345678

انتشارات مؤسسه جهانی سبطين عليهما السلام
  1. دستاوردهای مؤسسه
  2. سخنرانی
  3. مداحی
  4. کلیپ های تولیدی مؤسسه

سلام ، برای ارسال سؤال خود و یا صحبت با کارشناس سایت بر روی نام کارشناس کلیک و یا برای ارسال ایمیل به نشانی زیر کلیک کنید[email protected]

تماس با ما
Close and go back to page