آيا امیرالمؤمنین عليه ‌السلام معتقد به خلافت شورايى بود؟

(زمان خواندن: 3 - 5 دقیقه)

 

طرف سخن امیرالمؤمنین علیه السلام معاويه است كه می‌خواهد با عدم شركت خود و ديگر طلقاء، بيعت حضرت را زير سؤال ببرد، حضرت در اين نامه می‌فرمايند:  
وَ إِنَّمَا الشُّورَى لِلْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ.
اگر بر فرض، انتخاب خليفه بر اساس شورا هم باشد، شورا حق مسلم مهاجرين و انصار است و تو نه از انصارى و نه از مهاجرين؛ ..تو هیچ کاره ایی!  بلكه در سال فتح مكه و در زير سايه شمشير آن هم به ظاهر اسلام آوردى.

از طرفی، چه کسی گفته خلافت ابوبکر شورایی بود؟
طبق اعتراف شخص عمر در صحیح بخاری ، در به خلافت رسیدن ابوبکر ، اصلا شورايى در كار نبود.
حتی همه انصار و گروهی از مهاجرین با خلافت ابوبکر مخالف بودند .

دقت کنید:
أَنَّ الْأَنْصَارَ خَالَفُونَا وَاجْتَمَعُوا بِأَسْرِهِمْ فِي سَقِيفَةِ بَنِي سَاعِدَةَ وَخَالَفَ عَنَّا عَلِيٌّ وَالزُّبَيْرُ وَمَنْ مَعَهُمَا
همه انصار با ما در امر خلافت ابوبكر مخالفت كردند و همه آنها در سقيفه جمع شدند و علی عليه السلام و زبير و همراهان آن دو نيز با ما مخالفت كردند.

إنَّمَا كَانَتْ بَيْعَةُ أَبِي بَكْرٍ فَلْتَةً وَتَمَّتْ أَلَا وَإِنَّهَا قَدْ كَانَتْ كَذَلِكَ وَلَكِنَّ اللَّهَ وَقَى شَرَّهَا وَلَيْسَ مِنْكُمْ مَنْ تُقْطَعُ الْأَعْنَاقُ إِلَيْهِ مِثْلُ أَبِي بَكْرٍ مَنْ بَايَعَ رَجُلًا عَنْ غَيْرِ مَشُورَةٍ مِنْ الْمُسْلِمِينَ فَلَا يُبَايَعُ هُوَ وَلَا الَّذِي بَايَعَهُ تَغِرَّةً أَنْ يُقْتَلَا
 همانا قطعا بیعت ابوبکر ، امری ناگهانی و اتفاقی بود . که خدا شرش را از ما رفع کرد.. مبادا کسی در ميان شما باشد که همانند ابوبکر که کسانی به سوی او تمايل پيدا کنند؛ اگر با کسی بدون مشورت با مسلمانان بيعت شود، از او پيروی نمی شود؛ زيرا هم کسی که با او بيعت شده و هم کسی که بيعت کرده‌اند، خود را در معرض کشتن قرار مي‌دهند. (صحیح بخاری ش6442)
از آن‌ سو حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام , در خطبه دوم نهج البلاغه، خلافت را ويژه آل محمد (عليهم السلام) دانسته و وصيت پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله را گواه بر ادعاى خويش بيان می كنند:  
ولهم خصائصُ حقِّ الولاية، وفيهم الوصيّةُ و الوِراثةُ.
ولايت حق مسلم آل محمد است، و اين‌ها وصى و وارث رسول اكرم صلى الله عليه وآله هستند.  (نهج البلاغة، خطبه دوم.)
و خود حضرت امیر عليه السلام ، طبق نص بخاری ، خلافت ابوبكر را حكومتی استبدادى می دانستند:
وَلَكِنَّكَ اسْتَبْدَدْتَ عَلَيْنَا بِالْأَمْرِ وَكُنَّا نَرَى لِقَرَابَتِنَا من رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم نَصِيبًا.
تو به زور بر ما مسلط شدی، و ما بخاطر نزديك بودن به رسول اكرم صلی الله علیه و آله خود را سزاوارتر به خلافت مى‌ديديم.
صحيح البخاري ج 4، ص 1549، ح3998، كتاب المغازي، باب غزوة خيبر ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407هـ – 1987م

آیا به زور به خلافت رسیدن ، نشانه شورا و دموکراسی است؟
در ضمن ، نامه شش نهج البلاغه ، نه تنها هیچ سودی برای اهل سنت ندارد ، بلکه اساس مذهب بی پایه ی آنها را هم نابود می کند .چرا ؟
چون حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام می‌فرمایند :
وَإِنَّمَا الشُّورَى لِلْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ فَإِنِ اجْتَمَعُوا عَلَى رَجُلٍ وَسَمَّوْهُ إِمَاماً كَانَ ذَلِكَ لِلَّهِ رِضًا...
اگر مهاجرین و انصار، بر بیعت شخصی، اجتماع کردند ، رضای خدا هم در آن است...
خب سؤال می پرسیم : این چه ربطی به شما و خلیفه شما ابوبکر دارد؟ عمر که در صحیح بخاری می گوید : همه انصار با ما در امر خلافت ابوبكر مخالفت كردند و علی و زبير و همراهان آن دو نيز با ما مخالفت كردند.!!
أَنَّ الْأَنْصَارَ خَالَفُونَا وَاجْتَمَعُوا بِأَسْرِهِمْ فِي سَقِيفَةِ بَنِي سَاعِدَةَ وَخَالَفَ عَنَّا عَلِيٌّ وَالزُّبَيْرُ وَمَنْ مَعَهُمَا
اتفاقا اگر کمی زیرک باشید ، متوجه خواهید شد که حضرت امیر علیه السلام ، مشروعیت خلافت ابوبکر را زیر سوال برده اند.
چون اصلا اجماعی بر خلافت ابوبکر ، صورت نگرفت.
پس استناد به این نامه، نه تنها سودی به حال اهل تسنن و وهابیت ندارد ، بلکه تمام عقیده و مذهب آنها را به باد فنا می دهد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام

loading...
اخبار مؤسسه
فروشگاه
درباره مؤسسه
کلام جاودان - اهل بیت علیهم السلام
آرشیو صوت - ادعیه و زیارات عقائد - تشیع

@sibtayn_fa





loading...
آخرین
مداحی
سخنرانی
تصویر

روزشمارتاریخ اسلام

2 جمادی الثانی

مرگ هارون الرشید در دوم جمادی الثانی سال 193 هـ .ق.  هارون الرشید، در روستای سناباد توس در...


ادامه ...

3 جمادی الثانی

شهادت حضرت صدیقه‌ طاهره، فاطمه‌ زهرا (سلام الله علیها)بنا بر روایات مشهور در سوم جمادی ‌الثانی سال...


ادامه ...

10 جمادی الثانی

درگذشت مستنصر بالله عباسی در روز دهم جمادی الثانی سال 640 هـ .ق. ، مستنصر بالله سی و...


ادامه ...

13 جمادی الثانی

وفات حضرت ام البنین (سلام الله علیها) در سـیزدهم جمادی ‌الثانی سـال 64 هـ.ق. حضرت ام البنین (سلام...


ادامه ...

20 جمادی الثانی

ولادت با سعادت سرور زنان اهل بهشت، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در بیستم جمادی ‌الثانی سال...


ادامه ...

21 جمادی الثانی

وفات حضرت ام كلثوم(سلام الله علیها) روز بیست و یكم جمادی ‌الثانی سال 61 هـ .ق. ، یعنی...


ادامه ...

22 جمادی الثانی

مرگ ابوبكر بن ابی قحافه در روز بیست و دوم جمادی ‌الثانی سال 13 هـ .ق. ابوبكر بن...


ادامه ...

27 جمادی الثانی

١ـ شهادت علی بن محمدباقر (علیهما السلام)٢ ـ شهادت امام هادی(علیه السلام)1ـ شهادت علی بن محمد باقر...


ادامه ...

29 جمادی الثانی

١ـ هلاكت ولید بن یزید٢ ـ وفات حضرت سید محمد فرزند امام هادی علیه السلام 1ـ هلاكت ولید...


ادامه ...
012345678

انتشارات مؤسسه جهانی سبطين عليهما السلام
  1. دستاوردهای مؤسسه
  2. سخنرانی
  3. مداحی
  4. کلیپ های تولیدی مؤسسه

سلام ، برای ارسال سؤال خود و یا صحبت با کارشناس سایت بر روی نام کارشناس کلیک و یا برای ارسال ایمیل به نشانی زیر کلیک کنید[email protected]

تماس با ما
Close and go back to page