از دیدگاه قرآن کریم، یکی از اوصاف برجسته ی خردمندان اقامه ی نماز است؛ انما یتذکر اولواالالباب ... و اقاموا الصلوة (406)و عدم اعتنا به این فریضه ی الهی علامت بی عقلی است .
از این رو قرآن کریم گاهی علت ورود تبهکاران به جهنم را بی عقلی آنان بیان می کند؛ لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر (407)، گاهی علت ورود آنان به جهنم را عدم توجه به نماز ذکر می کند؛ ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین .(408)
شخصی نزد امام صادق علیه السلام از فردی ستایش کرد .امام علیه السلام از نماز او سؤال کرد؛ ذکرت لابی عبدالله رجلا من اصحابنا فاحسنت علیه الثناء فقال لی: کیف صلاته (409). شخص دیگری نزد امام صادق علیه السلام از فردی تمجید کرد، امام علیه السلام از عقل او سؤال کرد . او گفت: عقل درستی ندارد، امام فرمود: بنابراین کارهای او بی ارزش است؛ قلت له (ابی عبدالله ) جعلت فداک ان لی جارا کثیر الصلوة و الصدقة و کثیر الحج لا بأس به قال: یا اسحاق کیف عقله؟ قال قلت له جعلت فداک لیس له عقل، قال: لا یرتفع بذلک منه . (410)
از این دو روایت که یک مرتبه امام علیه السلام از نماز سؤال می کند و بار دیگر از کسی عقل طرف را سؤال می کند، روشن می شود که مسئله ی نماز نشانه ی عقل و خرد انسانی است .
در پایان از خداوند متعال مسئلت دارم که نماز همه ما مسلمانان را به لطف و کرم خود بپذیرد چه اینکه به فرموده حضرت امام صادق علیه السلام گاهی پنجاه سال از عمر انسان می گذرد اما یک نمازش پذیرفته نمی شود و چه چیزی سخت تر از این خواهد بود؟
و الله انه لیأتی علی الرجل خمسون سنة و ما قبل الله منه صلاة واحدة فای شی ء اشد من هذا؟ ... (411)
406) رعد / 19 - 22 .
407) ملک / 10 .
408) مدثر/ 42 - 43 .
409) فروع کافی / ج 3 / ص 481 .
410) اصول کافی / ج 1 / ص 18 .
411) فروع کافی 1 / 256 .