برای دیدن تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید
شیخ طوسی (رحمت الله علیه) روایتی را در رابطه با غیبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از زبان حضرت صادق آل محمد علیهم السلام نقل میکند. در ذیل این روایت طولانی، امام جعفر صادق علیه السلام به توصیف و دسته بندی عقاید باطل و گمراه در زمان غیبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میپردازد و میفرماید:
كَذَلِكَ غَيْبَةُ اَلْقَائِمِ فَإِنَّ اَلْأُمَّةَ سَتُنْكِرُهَا لِطُولِهَا فَمِنْ قَائِلٍ يَهْذِي بِأَنَّهُ لَمْ يُولَدْ وَ قَائِلٍ يَقُولُ إِنَّهُ يَتَعَدَّى إِلَى ثَلاَثَةَ عَشَرَ وَ صَاعِداً وَ قَائِلٍ يَعْصِي اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِقَوْلِهِ إِنَّ رُوحَ اَلْقَائِمِ يَنْطِقُ فِي هَيْكَلِ غَيْرِهِ.
غیبت قائم نیز چنین است زیرا این امت به واسطه طول مدتش آن را انکار مىکند (غیبت چنان به طول میکشد که بیشتر مردم گمراه میشوند مانند یهود و نصاری که در رابطه با غیبت حضرت عیسی علیه السلام گمراه شدند) پس گویندهای (گروهی) به هذیان گوید: او متولد نشده است (و در آخر الزمان متولد می شود) و گویندهاى (گروهی) دیگر گوید: او مرده است و گویندهاى (گروهی) دیگر این کلام کفرآمیز را گوید که یازدهمین ما ائمه (علیهم السلام) عقیم بوده است (و فرزندی نداشته) و گویندهای (گروهی) دیگر با این کلام از دین خارج شود که تعداد ائمه (علیهم السلام) به سیزده و یا بیشتر رسیده است (یعنی قائل به امامت نوعیه میشوند و مقام امامت و ولایت را به سیزدهمی و بیشتر تعمیم میدهند این گروه نیز در کلام صادق آل محمد علیهم السلام جزء گمراهان و مارقین قرار گرفتهاند) و گویندهای (گروهی) دیگر به نافرمانى خدای تعالی پرداخته و گوید روح قائم در کالبد دیگری سخن میگوید (یعنی روح قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در بدن شخص دیگری حلول کرده است و سخنی که او میگوید همان سخن قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که بر زبان او جاری شده است).
الغیبة، تالیف شیخ طوسی، صفحه ۱۷۰، چاپ موسسه المعارف الاسلامیة