سخنان میخائیل نعیمه اندیشمند سرشناس مسیحی و دانش آموختهٔ دانشگاه واشنگتن آمریکا در باره امیرالمومنین علی علیه‌السلام

(زمان خواندن: 2 - 4 دقیقه)

ایشان در مقدمه‌ای که بر کتاب امام علی علیه‌السلام صدای عدالت انسانی نوشته جرج جرداق نوشته است میگوید:

«دلاوری ها و قهرمانی های امام على [علیه‌السلام] فقط منحصر به میدان های کارزار نیست، بلکه او در روشن اندیشی، پاکی وجدان، سحر بیان، عمق و کمال انسانیت، شور و حرارت ایمان، بلندی همت و فکر، هواداری از رنج دیده ها و ستم کشیده ها در برابر خودکامگان و ستم پیشگان و فروتنی در مقابل درخشش هر گونه حقی نیز قهرمان بود. و همه این قهرمانی‌ها، به هر اندازه که از زمان آن بگذرد، همیشه پناهگاه پرمایه ای است که امروز، و هر روز دیگری که شوق ما برای پی ریزی و بنیاد جامعه و زندگی سعادتمندانه و فاضله ای تشدید می‌شود، به سوی آن رو می‌کنیم.

من نمی‌خواهم که پیش از مطالعه خوانندگان، از نکات و موارد جالب و ارج‌دار این کتاب پرده بردارم. زیرا که آن موارد بسیار است و از آن جمله است: بیان فروزنده ای که اینجا و آنجا، چهره های برجسته شعری، سرشار از احساس و عاطفه، با رنگ آمیزی دلپذیری به وجود آورده و با زیبایی خاصی جلوه گر و نمایان است! و همچنین هم آهنگی و آراستگی در شرح و تفسیر اوضاع، اقدام دلیرانه در نقل و بررسی افکار و عقاید سیاسی، دینی، اجتماعی و اقتصادي على [علیه‌السلام] و تطبیق آن با صحنه های زندگی امروزه ماست و این، اقدام عالی و موفقیت آمیزی است و نویسندگانی که قبلا در این موضوع بحث کرده اند، بدان دست نیافته اند. گواه صدق ما کوششهای جدید نویسنده که در شرح و تفسير بعضی از رویدادهای دوران زندگی امام علی[علیه‌السلام] به عمل آورده است. این تفسیر و بررسی با سبک و روش معمولی تاریخ نویسانی که تا امروز درباره امام نوشته اند، مغایرت دارد.

در واقع هیچ مورخ و نویسنده ای، به هر اندازه که باهوش و باشخصیت، نکته سنج و نابغه هم باشد، امکان ندارد که بتواند حتی در هزار صفحه، تصویر کاملی را از بزرگانی که در ردیف امام علی [علیه‌السلام] هستند، ترسیم کند و حقیقت آن را بر شما و برای شما مجسم سازد، یا بتواند رویدادهای مهمی را که در دوران آن به وقوع پیوسته، به نحو شایسته ای روشن سازد. پس آنچه را که امام علی [علیه‌السلام] در باره آن فکر و دقت نموده و به آنچه که این شخصیت بزرگ عرب، بین خود و خدای خود گفته و عمل کرده است، از اموری است که هرگز هیچ گوشی آن را نشنیده و هیچ چشمی آن را ندیده است. و البته این خیلی بیشتر از آن است که با دستش انجام داده و یا با قلم و زبانش آن را آشکار کرده است. و بنابر این، هر صورتی که ما از او ترسیم و نقاشی کنیم، مسلما تصویر ناقصی خواهد بود، ولی چیزی که ما از آن می‌خواهیم و به آن امیدواریم، جنبش و حرارتی است که به زندگی می‌بخشد.

هدف نهایی در کتابی از این قبیل، تفحص و بررسی مواهبی است که از کارها و گفتارهای علی[علیه‌السلام] به ما رسیده و سپس درک آن به صورت دقیق و واقع بینانه بوده و بعد نشان دادن شکل و سیمای این مرد است آن چنان که مؤلف تصور و ترسیم کرده و انتظار دارد که شما نیز همان گونه او را تصور و درک کنید! من ایمان دارم که مؤلف این کتاب نفیس و پر ارزش، با کمالی که در قلم و با حرارتی که در قلب و باانصافی که در وجدان او وجود دارد، در ترسیم شکل واقعی امام علی بن ابیطالب[علیه‌السلام]، تا حدود زیادی موفق و کامیاب گشته است، به طوری که در مقابل آن چاره ای جز این نیست که اقرار کنیم : این تصویر، شکل زنده ای از بزرگترین مرد دنیای عرب، پس از پیامبر است.»

منبع، امام علی علیه‌السلام صدای عدالت انسانی (https://t.me/borrhanlibrary/4878) ، تالیف جرج جرداق ، ترجمه سید هادی خسروشاهی، جلد ۱ صفحات ۸۳ ، ۸۴

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام

loading...
اخبار مؤسسه
فروشگاه
درباره مؤسسه
کلام جاودان - اهل بیت علیهم السلام
آرشیو صوت - ادعیه و زیارات عقائد - تشیع

@sibtayn_fa





مطالب ارسالی به واتس اپ
loading...
آخرین
مداحی
سخنرانی
تصویر

روزشمارتاریخ اسلام

1 شـوال

١ـ عید سعید فطر٢ـ وقوع جنگ قرقره الكُدر٣ـ مرگ عمرو بن عاص 1ـ عید سعید فطردر دین مقدس...


ادامه ...

3 شـوال

قتل متوكل عباسی در سوم شوال سال 247 هـ .ق. متوكل عباسی ملعون، به دستور فرزندش به قتل...


ادامه ...

4 شـوال

غزوه حنین بنا بر نقل برخی تاریخ نویسان غزوه حنین در چهارم شوال سال هشتم هـ .ق. یعنی...


ادامه ...

5 شـوال

١- حركت سپاه امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) به سوی جنگ صفین٢ـ ورود حضرت مسلم بن عقیل...


ادامه ...

8 شـوال

ویرانی قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) به دست وهابیون (لعنهم الله) در هشتم شوال سال 1344 هـ .ق....


ادامه ...

11 شـوال

عزیمت پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به طایف برای تبلیغ دین اسلام در یازدهم...


ادامه ...

14 شـوال

مرگ عبدالملك بن مروان در روز چهاردهم شـوال سال 86 هـ .ق عبدالملك بن مروان خونریز و بخیل...


ادامه ...

15 شـوال

١ ـ وقوع ردّ الشمس برای حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)٢ ـ وقوع جنگ بنی قینقاع٣ ـ وقوع...


ادامه ...

17 شـوال

١ـ وقوع غزوه خندق٢ـ وفات اباصلت هروی1ـ وقوع غزوه خندقدر هفدهم شوال سال پنجم هـ .ق. غزوه...


ادامه ...

25 شـوال

شهادت حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) ، رییس مذهب شیعه در بیست و پنجم شوال سال 148 هـ...


ادامه ...

27 شـوال

هلاكت مقتدر بالله عباسی در بیست و هفتم شوال سال 320 هـ .ق. مقتدر بالله، هجدهمین خلیفه عباسی...


ادامه ...
012345678910

انتشارات مؤسسه جهانی سبطين عليهما السلام
  1. دستاوردهای مؤسسه
  2. سخنرانی
  3. مداحی
  4. کلیپ های تولیدی مؤسسه

سلام ، برای ارسال سؤال خود و یا صحبت با کارشناس سایت بر روی نام کارشناس کلیک و یا برای ارسال ایمیل به نشانی زیر کلیک کنید[email protected]

تماس با ما
Close and go back to page