اهل بیت (علیهم السلام)

نوع رسانه
1:28
روش اهل بیت با روش صوفیه جداست - حجت الاسلام معاونیان
روش اهل بیت با روش صوفیه جداست - حجت الاسلام معاونیان
1,933 بازدید
0
جزئیات
1. از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «شارب[1] را از ته بگيريد وريش را بلند كنيد تا شبيه يهوديان وزردشتيان نشويد».[2] 2. در حديث ديگرى فرمود: «هر كه شارب خود را نگيرد از ما نيست».[3] 3. در روايت ديگرى فرمود: «شارب خود را بلند نكنيد كه شيطان در آن جا خوش مى‌كند وپنهان مى‌شود».[4] 4. از امام صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «گرفتن شارب، رفع غم ووسواس را به ارمغان مى‌آورد».[5] ------------------ [1] . «شارب» قسمت بلند سبيل است كه روى لب را مى‌پوشاند وهنگام نوشيدن آب وارد ظرف آب مى‌شود. [2] . معانى الأخبار، ص 291؛ مكارم الأخلاق، ص 67. [3] . مكارم الأخلاق، ص 67. [4] . كافى، ج 6، ص 487، ح 11؛ مكارم الأخلاق، ص 67. [5] . الخصائص الفاطميّة، ج 2، ص 255.
نوع رسانه
2:00
تنها راه سعادت تسلیم در برابر امام - حجت الاسلام اوجی
تنها راه سعادت تسلیم در برابر امام - حجت الاسلام اوجی
894 بازدید
1
جزئیات
ضَحّاک بن عبدالله مشرقی از یاران امام حسین(علیه السلام) که در واقعه عاشورا در کربلا حضور داشت. او پس از اینکه با سپاه عمر بن سعد جنگید و چند تن را کشت، در واپسین لحظات روز عاشورا از نبرد گریخت. ضحاک بن عبدالله از گزارشگران واقعه کربلا در کوفه است. زمانی که به دستور عمر بن سعد اسب‌ های یاران امام (علیه‌السّلام) را پی کردند ضحاک اسب خود را در خیمه‌ای پنهان کرد و خود پیاده به نبرد با دشمن پرداخت. او خود نقل می‌کرد که بارها امام (علیه‌السّلام) مرا تشویق کرد و فرمود: «سست نگردی، دستت بریده نشود؛ خداوند از اهل بیت رسول (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، بهترین پاداش‌ها را به تو ارزانی دارد». زمانی که از یاران امام (علیه‌السّلام) جز اهل بیت ایشان و سوید بن عمرو و بشیر بن عمرو کسی باقی نمانده بود، نزد امام (علیه‌السّلام) آمد و شرط خود را متذکر شد و از حضرت (علیه‌السّلام) اجازه خواست تا برود. امام (علیه‌السّلام) فرمود: «با چه وسیله‌ای می‌روی؟» ضحاک پاسخ داد: «چون دیدم اسب‌ها را پی می‌کنند اسبم را در خیمه‌ای مخفی کرده‌ام تا آسیبی نبیند. سوارش می‌شوم و از معرکه می‌گریزم.» امام (علیه‌السّلام) به او اجازه رفتن داد و فرمود: «خود دانی.» پس ضحاک سوار بر اسب شد و از صحنه نبرد گریخت...(1) استاد اوجی:ضحاک بن عبدالله مشرقی امام شناس بود چون اگر نبود نمی آمد در رکاب امام حسین علیه السلام و بجنگد , اما او تسلیم در برابر امر امامش نبود , چرا سلمان سلمان شد (رحمة الله علیه) چون - لأنه اختار(إِیثَارُهُ) هَوَی أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ عَلَی هَوَی نَفْسِهِ (2) - کنار امامش بی سلیقه ی مطلق بود , هرآنچه شما بفرمائید یا امیرالمؤمنین علیه السلام. ----------------- 1-)طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۵، ص۴۴۴ - ۴۴۵. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق محمد باقر محمودی، ج۳، ص۱۹۷، بیروت، دارالتعارف، چاپ اول، ۱۹۷۷. طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۵، ص۴۴۴ - ۴۴۵. ابن اثیر، علی بن ابی الکرم، الکامل فی التاریخ، ج۴، ص۷۳، بیروت، دارصادر.داربیروت، ۱۹۶۵. 2-)با اختلاف در بعضی الفاظ و نقل از امام صادق و امام رضا علیه السلام - بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، جلد ۱، صفحه ۲۶۷ / امالی شیخ طوسی، ص 133 / بحارالانوار، ج22، ص32 علیه السلام
نوع رسانه
0:58
خداوند محبت اهل البیت علیهم السلام را به هرکسی نمی دهد - حجت الاسلام بندانی(همراه منابع)
خداوند محبت اهل البیت علیهم السلام را به هرکسی نمی دهد - حجت الاسلام بندانی(همراه منابع)
1,254 بازدید
8
جزئیات
الإمام الصادق عليه السلام : مَن وَجَدَ بَردَ حُبِّنا عَلى قَلبِهِ فَليُكثِرِ الدُّعاءَ لِاُمِّهِ ، فَإِنَّها لَم تَخُن أباهُ .(1) امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس لذّت دوستى ما را در سينۀ خود احساس كند پس در حقّ‌ مادرش دعاى خير كند چرا كه به پدرش خيانت نكرده است.(1) حضرت على عليه السلام: پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: اى اباذر! هركه ما اهل بيت را دوست دارد پس خدا را بر نخستين نعمت سپاس گويد. ابوذر پرسيد: اى رسول خدا، نخستين نعمت كدام است؟ فرمود: حلال زادگى. ما را دوست نمى دارد، مگر كسى كه حلال زاده باشد. (2) از ابن عباس و غير او نقل شده كه پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: (یاعلی علیه السلام)دوست نميدارد ترا مگر حلال زاده و دشمن نميدارد ترا مگر خبيث الولاده.(3) جابربن‌عبد اللَّه انصاری(ره) گوید: خدمت رسول (صلی الله علیه و آله وسلم) بودم که علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) وارد شد، رسول خدا فرمود: «ای ابالحسن (علیه السلام)! آگاه باش! به تو بشارتی می‌دهم». علی (علیه السلام) گفت: «ای رسول خدا بفرمایید». رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «اینک جبرئیل است و از طرف خداوند برای من خبر آورده است که خداوند به شیعیان و محبّان تو نه خصلت عطا کرده است: آسان گرفتن در هنگام مرگ، آرامش در هنگام تنهایی و ترس...(حذف قسمتی از روایت).و نوری که جلو آن‌ها را روشن می‌کند و راه درست را به آن‌ها نشان می‌دهد ».(4) عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِيداً أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مَغْفُوراً لَهُ أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ تَائِباً...(حذف قسمتی از حدیث).أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ جَاءَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ مَكْتُوبٌ بَيْنَ عَيْنَيْهِ آيِسٌ مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ كَافِراً أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ يَشَمَّ رَائِحَةَ اَلْجَنَّةِ -صلوات الله علیهم اجمعین -(5) ------------------- 1)-من لا يحضره الفقيه , جلد۳ , صفحه۴۹۳ / علل الشرایع , جلد۱ , صفحه۱۴۲ / معاني الأخبار , جلد۱ , صفحه۱۶۱ / الأمالی (للصدوق) , جلد۱ , صفحه۶۰۹ / بشارة المصطفی لشیعة المرتضی (علیهما السلام), جلد۱ , صفحه۹ / الوافي , جلد۲۳ , صفحه۱۳۸۲ / بحار الأنوار جلد۲۷ , صفحه۱۴۶. 2)-أمالي الطوسيّ : 455 / 1018 عن الحسين بن زيد وعبد اللّه بن إبراهيم الجعفريّ عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، وراجع معاني الأخبار : 161 / 1 ، أمالي الصدوق : 383 / 12 ، علل الشرائع : 141 / 1 ، المحاسن : 1 / 232 / 419 3)-بحار الأنوار , جلد۲۷ , صفحه۱۴۵ 4)-تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۶۲ الخصال، ج۲، ص۴۰۳/ نورالثقلین 5)-با اندک اختلاف در متن از 2 معصوم/ بحار الأنوار , جلد۲۳ , صفحه۲۳۳ /کشف الغمة في معرفة الأئمة , جلد۱ , صفحه۱۰۷ / الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف , جلد۱ , صفحه۱۵۹ / جامع الأخبار , جلد۱ , صفحه۱۶۵
نوع رسانه
3:08
نزول سوره الانسان در شان امیرالمومنین علی علیه السلام در منابع اهل تسنن - حجت الاسلام ابوالقاسمی(همراه عکس منبع)
نزول سوره الانسان در شان امیرالمومنین علی علیه السلام در منابع اهل تسنن - حجت الاسلام ابوالقاسمی(همراه عکس منبع)
1,618 بازدید
1
جزئیات
ابن جوزی در تبصره ی خود در ص 456 می آورد : هذا نزل فی شأن علی و اهل بیته(علیهم السلام) سوره ی انسان در حق علی بن ابیطالب علیهما السلام و اهل بیت او نازل شده است به خاطر ایثار آنها با طعام . واحدی در اسباب النزول در سوره ی دهر, از ابن عباس روایتی را نقل میکند که علی بن ابیطالب علیهما السلام اجیر شده بودند برای کاری که نخلی را آب بدهند , و مقداری جُو تهیه کردند و به خانه آوردند و غذایی با آن درست شد , وقتی پخته شد مسکینی آمد و حضرت غذا را به او دادند, و مقداری دیگر درست کردند و یتیمی آمد که به او دادن؛ مقداری دیگر درست کردند که یک اسیری از مشرکین آمد و غذا را به او دادند و آنگاه سوره ی دهر به خاطر کاری که اهل بیت علیهم السلام انجام دادند نازل شد؛ مسئله ی عجیب عبارتی است مخصوص حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها که مشخص میشود محور اصلی این فضیلت , حضرت زهرا سلام الله علیها هستند. ابن جوزی در کتاب تبصره ی خود در ج 1 , ص 458 میگوید : وقتی خداوند متعال خواست اهل بیت علیهم السلام را مدح کند به خاطر ایثاری که کرده اند و نعمت های بهشتی را بیان کرد , در این آیه حور العین را بیان نکرد , برای حفظ جایگاه و قلب حضرت زهرا سلام الله علیها , چطور خداوند متعال در این سوره بخواهد حور العین را مطرح کند و حال انکه هر زن آزاده ای که به بهشت برود , حورالعین خادم او است. برای دیدن تصویر در اندازه ی اصلی روی آن راست کلیک کرده و پنجره ی جدید باز کنید
نوع رسانه
3:47
نزول سوره انسان در شان اهل بیت علیهم السلام - استاد نظری منفرد
نزول سوره انسان در شان اهل بیت علیهم السلام - استاد نظری منفرد
1,577 بازدید
1
جزئیات
مفسرین نقل کرده اند شأن نزول سوره ی هل أتی در باره ی امیرالمؤمنین علی و فاطمه ی زهرا و حسنین (سلام الله علیهم اجمعین) و فضه خادمه(رحمة الله علیها) است. حَسَنین علیهما السلام بیمار شدند و حضرت صدیقه طاهره و امیرالمؤمنین علیهما السلام و فضه خادمه نذر کردند روزه بگیرند برای شفای این دو آقازاده؛ حضرت علی علیه السلام مقداری مواد غذایی تهیه کردند و خانم فاطمه ی زهرا سلام الله علیها این را تبدیل به نان کردند , شب اول یتیم و شب دوم مسکین و شب سوم اسیری آمد ؛ این بزرگواران غذایشان را که برای افطارشان گذاشته بودند انفاق کردند؛ خداوند متعال می فرماید - وَيُطعِمُونَ ٱلطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِۦ مِسكِيناً وَيَتِيماً وَأَسِيراً (انسان 8) - ضمیر در حبه به کجا بر میگردد؟دو احتمال دارد ؛ یا به طعام بر میگردد , چون انسان گرسنه خیلی علاقه مند به طعام است , یا بر میگردد به خدای متعال , به خاطر علاقه ای که به خدای متعال داشتند اطعام کردند؛ در حقیقت ایثار بود , چون انسان زمانی دارد و خودش استفاده میکند و به دیگران هم می بخشد, همانطور که خدای متعال در قصه ی قارون آخر سوره ی قصص نقل میکند که به قارون گفته شد - وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا ۖ وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ(قصص 77) - از مالی که به تو داده شده هم انفاق کن هم خودت استفاده کن ؛ گفت نه. او داشت و حاضر نشد انفاق کند ؛ اهل بیت علیهم السلام , همان مقدار که برای افطارشان گذاشته بودند سرمایه ی آنها بود و آن را در راه خدا دادند ؛ این نهایت جود است که انسان آنچه که دارد در راه خدا بدهد.
نوع رسانه
3:49
ارزش محبت اهل بیت علیهم السلام - آیا می دانید تلقین واقعی چیست ؟ - حجت الاسلام بندانی
ارزش محبت اهل بیت علیهم السلام - آیا می دانید تلقین واقعی چیست ؟ - حجت الاسلام بندانی
2,867 بازدید
5
جزئیات
امیرالمؤمنين عليه السلام برای مردان و حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها برای زنان از محبین اهل بیت علیهم السلام تلقین می خوانند راوی میگوید: وارد مرو که شدیم جنازه ای را داشتند می بردند ,حضرت رضا علیه السلام پیاده شدند و جنازه را تربیع کردند (تربیع یعنی :در فقه مستحب است فرزند جنازه ی پدر و مادرش را تربیع کند یعنی از شانه ی راست تابوت میت بگیرد و بعد شانه ی چپ و بعد پای چپ و بعد پای راست را یعنی هر چهار طرف تابوت را یکبار بگیرد , نه اینکه عقب راه برود یا او را جلو ببرند ,با این کار پدر و مادر آرام میگیرند و ثواب خاصی برای فرزند می نویسند)حضرت علیه السلام جنازه را تربیع کردند هر چهار طرف تابوت را بر سر شانه مبارک گرفتند. در روایات تشییع جنازه آمده است از سه قدم تا هفت قدم تا چهل قدم یا سر قبر یا منزل متوفی اینها همه تشییع جنازه حساب میشود. راوی میگوید:دیدم وقتی جنازه را خواستند درون قبر بگذارند حضرت رضا علیه السلام رفتند جلو و پارچه را کنار زدند و طرف راست صورت مبارک را روی سینه ی میت گذاشتند ,فرمودند فلانی پسر فلانی ما با تو هستیم نترسی, پارچه را انداختند و آمدند کنار. عرض کردم مولای من از بستگانتان بود؟فرمودند نه ,عرض کردم از بنی هاشم بود؟فرمودند نه ,عرض کردم از شاگردانتان بودن؟فرمودند نه ,عرض کردم از صحابی یا روات حدیث بود؟فرمودند نه خیر عرض کردم از اهالی مدینه بود؟فرمودند نه ,عرض کردم آقا چه کسی است؟فرمودند یکی از دوستان ما است(1).دقت کنید نه از شیعیان ها... امام رضا علیه السلام حجت خدا , ولی الله الأعظم چهار طرف جنازه ی یکی از محبین را سر شانه ی خود برده است بعد هم فرمودند نترسی ما با تو هستیم... امام صادق علیه السلام فرمودند:در این دنیا شما مدام دم از ما زدید از ابتدای لحظه ی جان کندن شما , نوبت ما است که به فریاد شما برسیم... امام صادق علیه السلام فرمودند:جدم پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می آید و بالای سر شما می ایستد و پدر م امیرالمؤمنین علیه السلام پایین پای محتزر...فرموده اند برای بعضی ها چهارده معصوم علیه السلام می آیند...مادرشان هم می آید (2) امام علیه اسلام می فرمایند:عزرائیل علیه السلام به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند پیامبر خدا میفرمایند به امیرالمؤمنین علیه السلام مراجعه کن , ایشان میفرمایند این فرد از ما است... تلقین مستحب است کسی آن را نخواند باطل نیست دفن ,اما تلقین دوم آکد است و روایات متعددی دارد و صاحب جواهر برای آن فتوا داده است... یعنی بستگان میت صبر کنند و بع از همه کنار قبر بروند و تلقین بخوانند ملکین انوقت می آیند. در حدیث داریم شب اول قبر آنوقتی است که سنگها را گذاشتند(لحد) تلقین حقیقی کی هست؟امام صادق علیه السلام میفرمایند: ملکین که وارد میشوند میت میبیند این دو ملک دست بر سینه اند و به بالاسرش نگاه میکنند و سلام و تعظیم میکنند نگاه میکند میبیند آقایی بر تخت نشسته است ,از میت سوال میکنند مَن ربّک؟ آن آقا میفرمایند این محب ما می داند الله جل جلاله ربه, از او میپرسند مَن نَبیُک؟ایشان می فرمایند:محب ما میداند خاتم الأنباء پیامبر اوست(صلی الله علیه و آله و سلم) تا میرسد به اینجا که میپرسند مَن امامُک؟ایشان میفرمایند: میداند که من امیرالمؤمنین امام او هستم و حضرت میفرمایند امیرالمؤمنین علیه السلام یکی یکی تلقین میدهند. علامه مجلسی میفرمایند:بعد که آقا میخواهند بروند و ملکین رفته اند طرف راست صورت خود را روی سینه ی میت میگذارند و میفرمایند:فلانی نترسی من هستم...راوی میپرسد آقا زنهایمان چه کنند؟حضرت می فرمایند مادرم حضرت زهرا سلام الله علیها می آید ---------------------------------------------------- 1-منتهی الآمال ص 910 2-کافى»، جلد 3، باب «ان المؤمن لایکره على قبض روحه»، حدیث 2.
نوع رسانه
1:38
سبب گرفتاری ها و بلاها را بشناسیم - حجت الاسلام قاسمی
سبب گرفتاری ها و بلاها را بشناسیم - حجت الاسلام قاسمی
1,666 بازدید
0
جزئیات
شخص در محضر مولا امیرالمؤمنین علیه السلام نشست روی صندلی , چهارپایه از زیر او کنار رفت و خورد زمین و سرش شکست؛ حضرت علی علیه السلام به او کمک کردند و پانسمانش کردند و در این حین مدام به او می فرمودند استغفار کن؛ شخص عرض کرد آقا استغفار می کنم اما برای چه؟چرا این بلا سر من آمد؟ {گاهی ما میگوییم چرا این بلا سر من آمد؟من که کاری نکردم و غیره... چون بعضی چیزها برای من عادی شده است , مگر نفرمودند: يَا أَبَاذَر إِيَّاكَ وَ الْغِيبَةَ فَإِنَّ الْغِيبَةَ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا ؟(1)} حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در ادامه به او فرمودند : نشستی روی صندلی و بسم الله نگفتی , از هرکسی انتظاری دارند , کسی بی سواد است و یکی دیگر در بالاترین درجه ی علمی , آنکس که انس بیشتری با اهل بیت علیهم السلام دارد , حضرات انتظار بیشتری از او دارند؛ ------------------ 1. وسائل‏ الشيعه، ج 12، ص281.
نوع رسانه
3:22
تشبیه اهل بیت علیهم السلام به باب حطه - حجت الاسلام ابوالقاسمی
تشبیه اهل بیت علیهم السلام به باب حطه - حجت الاسلام ابوالقاسمی
1,108 بازدید
0
جزئیات
اهل البیت علیهم السلام برای این امت مانند کشتی نوح نجات بخش هستند و حضرت زهرا سلام الله علیها هم محور این نجات هستند (1) در بعضی روایات نقل شده رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: مَثل اهل بیت من مانند مَثل باب حطّه است(2) باب حطّه : در زمان حضرت موسی , علی نبینا و آله و علیه السلام خدای متعال دستور داد به حضرت موسی که یک دروازه ای برای شهر درست کند و ارتفاع آن را کوتاه بگیرد که هرکسی که میخواست از آن وارد شود باید با حالت رکوع و تواضع وارد شود در مصنف ابن ابی شیبه روایتی آمده که سندش هم صحیح است , که امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : عَنْ عَلِيٍّ قَالَ: (علیه السلام) إِنَّمَا مَثَلُنَا فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ كَسَفِينَةِ نُوحٍ وَكِتَابِ حِطَّةٍ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ(3) - مثل ما(اهل بیت) در این امت مانند کشتی حضرت نوح و باب حطه است؛ همه در مقابل باب حطه تواضع میکردند اما تواضع نکردند؛ در کتب اهل سنت آمده است که نام باب حطه در بین یهودیان باب ایلیا بود و ایلیا نام عبری حضرت علی علیه السلام است , اهل سنت این را در تفسیر مجاهد و دیگر کتب نقل کرده اند (4) -امَر موسی قومه ان یدخل الباب و یقولوا حطّه و طؤطئ الباب لیخفضوا رؤسهم فلما سجدوا قالوا حنطة - موسی علیه السلام به قومش دستور داد از آن باب که کوتاه بود وارد شوند و بگویند (حّطه) خدایا ما را ببخش / ولی آنان چگونه برخورد کردن؟ و با اهل بیت علیهم السلام در قوم پیامبر اکرم , چگونه برخورد شد؟ ----------------------- -1)... أبوذر، سَمِعتُ النّبیّ (صلی الله علیه و آله و سلم) یَقُول: ألَا إنّ مَثَلُ أهلِ بَیتی فیکُم مَثَلَ سَفینَهَ نُوحٍ مِن قومِهِ مَن رَکِبَهَا نَجَا وَ مَن تَخَلَّفَ عَنهَا غَرِق : / إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج ‏9، ص 272 / بحار الأنوار , جلد۳۱ , صفحه۲۷۷ / اثبات الهداة , جلد۲ , صفحه۲۷۹ -2) مَثَلُ أَهْلِ بَيْتِي مَثَلُ بَابِ حِطَّةٍ : /عبقات الأنوار في إمامة الأئمة الأطهار،کنتوری،ج ۲۳،ص ۹۲۳/ إحقاق الحق و إزهاق الباطل،شوشتری،ج ۳۴،ص ۷۹ / بحار الأنوار ج۹۹ ص۱۴۱ -3)مصنف ابن أبي شيبة/ ط: مكتبة الرشد - الرياض /, ج 6 , ص 372 , ح 32115 4-) التوضيح لشرح الجامع الصحيح ، ج 19 ، ص 475 / تفسير مقاتل بن سليمان ج 1 ، ص 109 / شرح تفسير ابن كثير:الراجحي، عبد العزيز ج 35 ص 3
نوع رسانه
2:15
حدیث خلفای دوازده گانه در صحیح مسلم - استاد طبسی(همراه عکس منبع)
حدیث خلفای دوازده گانه در صحیح مسلم - استاد طبسی(همراه عکس منبع)
1,804 بازدید
0
جزئیات
در صحیح مسلم حدیث را از جابر بن ثمره نقل میکند :قال سمعت النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) یقولُ: لا یزالُ أمرُ النّاسِ ماضِیا ما وَلِیهُمُ اثنا عَشَرَ رَجُلاً. ثُمَّ تَکلَّمَ النَّبِی(ص) بِکلِمَةٍ خَفِیت عَلَی، فَسَأَلتُ أبی: ماذا قالَ رَسولُ اللّهِ(ص)؟ فَقالَ: کلُّهُم مِن قُرَیشٍ. جابر بن سمره: از پیامبر(ص) شنیدم که مى فرمود: امور مردم مادامى که دوازده مرد بر ایشان ولایت داشته باشند جریان مى یابد. سپس پیامبر(ص) کلمه اى گفت که بر من پنهان ماند. از پدرم پرسیدم پیامبر(ص) چه فرمود: پدرم گفت: فرمود: همه آنها از قریش اند. با این جمله نباید کسی طمع به خلافت میکرد,یا خلیفه دوم بگوید اگر سالم بن ابی حذیفه زنده بود او را خلیفه قرار میدادم و ابن عبد البر میگوید از این جمله مشخص میشود که تعین خلافت با نظر شخص بوده است ,ما میگوییم پس رسول خدا هم یک شخص بوده اصلا خدا تعیین نکرده است پس چرا زیر بار نرفتید؟
نوع رسانه
2:30
اهل تسنن لطفا پاسخ بدهند - طبق روایت صحیح اهل تسنن بر اثنی عشر خلیفه ، اسامی آنها را بیان کنید  - استاد رستم نژاد
اهل تسنن لطفا پاسخ بدهند - طبق روایت صحیح اهل تسنن بر اثنی عشر خلیفه ، اسامی آنها را بیان کنید - استاد رستم نژاد
1,471 بازدید
0
جزئیات
حدیث -خلفائی اثنی عشر -را که به طور مکرر صحیح مسلم و بخاری نقل کرده اند یک بار برای ما مصادیقش را بیاورید. ما میگوییم همان حدیث مصادیقش از امیرامؤمنین علی علیه السلام شروع میشود و به حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام ختم میشود-هر جور با خلفای خود حساب کنند یا کم میشود یا زیاد و جور در نمی آید. لذا بعضی ها تصریح کرده اند ما برای این حدیث معنای محصلی نمی فهمییم. حدیث نقل میکنند در مسلم و سیوطی و غیره - لاَ یزَالُ الإِسْلاَمُ عَزِیزاً إلی اثنا عَشَرَ خَلِیفَةً -یعنی با وجود دوازده خلیفه عزت اسلام ادامه دارد , عزت اسلام متوقف بر این دوازده خلیفه است,اگر اینها آمدند عزت می ماند. معلوم است این اتفاق نیافتاده و الا لا یزالی که پیامبر خبر داده اند چه شد؟ در انتهای حدیث میگوید -کُلُهُم مِن قُرَیش - شما دوازده امام از قریش پیدا کنید ما قبوول میکنیم,و اتفاق میکنیم ذیل همین روایت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.
نوع رسانه
1:43
اهل بیت علیهم السلام چه کسانی هستند ؟ - حجت الاسلام هاشمی
اهل بیت علیهم السلام چه کسانی هستند ؟ - حجت الاسلام هاشمی
2,192 بازدید
0
جزئیات
در کتاب صحیح مسلم چاپ دار الفکر در صفحه ی 1207 باب فضائل اهل البیت,از زبان عایشه روایت را آورده است که نقل میکند: خرج النبي صلّى اللّه عليه و آله غداة و عليه مرط مرحّل من شعر أسود، فجاء الحسن بن علي فأدخله، ثمّ جاء الحسين فدخل معه، ثم، جاءت فاطمة فأدخلها، ثمّ جاء عليّ فأدخله، ثمّ قال: إِنَّمٰا يُرِيدُ اَللّٰهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ اَلرِّجْسَ أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روزی بیرون آمدند و یک عبایی(لباسی یمنی در بعضی روایات,یا عبایی سیاه) بر سر ایشان بود ,حسن بن علی علیهما السلام آمد و پیامبر اکرم ایشان را داخل آن عبا یا ردا کردند,سپس حسین بن علی علیهما السلام آمد و ایشان را هم داخل کردند سپس فاطمه ی زهرا سلام الله علیها آمد و ایشان را هم وارد آن عبا یا ردا کردند سپس علی بن ابی طالب علیهما السلام امد و ایشان را هم داخل کردند سپس آیه تطهیر را در همانجا قرائت کردند: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا (33 احزاب) این آیه را نه نسبت به عایشه خواندند نه نسبت به زنان دیگر و نه گفتند که عایشه تو هم بیا,هیچ جا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نفرمودند که آیه ی تطهیر نسبت به زنان من است, هر جا هست برای اهل بیت علیهم السلام است.
نوع رسانه
1:09
اولویت همه ما باید رضایت خدا و اهل بیت علیهم السلام باشه - حجت الاسلام الیاسی - شب عاشورا محرم 1401
اولویت همه ما باید رضایت خدا و اهل بیت علیهم السلام باشه - حجت الاسلام الیاسی - شب عاشورا محرم 1401
1,449 بازدید
1
جزئیات
اولویت همه ی ما باید رضایت خدا و اهل بیت علیهم السلام باشد, حتی آمدن به جلسه و سینه زدن. آن عالم بزرگوار داشتم میرفتم روضه رسیدم دم در, دیدم من آمدم در این جلسه آقای فلانی را ببینم کارش داشتم , گفتم پس من نیامدم برای امام زمانم(عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام). برگشتم خانه دوباره نیتم را درست کردم ,گفتم می روم به خاطر امام حسین علیه السلام, اگر فلانی را دیدم که خب و الا مهم نیست. یک لحظه در این هیئت ها ما را باید به اندازه ی ده ماه رشد دهد چون سرعت با امام حسین علیه السلام زیاد است و کشتی نجات ایشان سریع است سریع انسانها را رشد میدهد. پس اگر من نتوانستم با امام حسین علیه السلام رشد پیدا کنم , اولویتم را در روضه ها نتوانستم حفظ کنم. نگذارید فضای مجازی و فضای جامعه ی امروز, اولویت های ما را تغیر بدهد. اولویت ما خدا , پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و رضایت اهل بیت علیهم السلام است در همه ی کارها. هیئت خادم الرضا علیه السلام
نوع رسانه
4:52
معنی باطنی آیه لا یمسه الا المطهرون (آیه 79 سوره واقعه) - استاد رستم نژاد
معنی باطنی آیه لا یمسه الا المطهرون (آیه 79 سوره واقعه) - استاد رستم نژاد
1,920 بازدید
1
جزئیات
مجری:آیا منظور از آیه ی " لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ "اهل بیت هستند یا هرکس که روی نفسش کار کرده و مطهر شده است؟ استاد رستم نژاد:توضیح مختصر اینکه این آیه در ارتباط با قرآن است قبل از این آیه دارد که " فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ " میگوید قرآن خودش کتاب است اما ظرف واقعی قرآن در کتابی هست که مکنون است یعنی مستور است/یعنی در اختیار و دمِ دست نیست , الفاظش هست اما حقیقت و روح قرآن و آن معانی عمیقش و بطونش و تاویل آن در کتابی مکنون است,حالا آیا آن کتاب مکنون علم خداوند است یا چیز دیگر... به دنبالش دارد " لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ "یعنی آن کتاب مکنون را به آن نمیرسد و مساسی با آن ندارد یا و تماسی با آن ندارد مگر مطهرون , یعنی تطهیر شدگان ,یعنی کسی که به ان طهارت روحی برسد/از این آیه فقها استفاده میکنند و در روایات ما هم امده یعنی آدمی که وضو ندارد نمیتواند دست به قرآن بزند مسّ قرآن جایز نیست مگر اینکه مطهر باشی یعنی با وضو , این معنای ظاهری آیه است که درست است ولی معنای ظاهری منع از معنای باطنی نمیکند/معنای حقیقی این آیه این است مس و دس زدن با وضو به الفاظ آن این معنای حداقلی است بلکه یعنی به حقیقت قرآن تماس حاصل نمی شود مگر برای تطهیر شدگانِ واقعی/طهارت معنای ظاهری اش همین وضو را هم میگیرد , این کتاب الطهارهة که اهل سنت و شیعه دارند سه بحث وجود دارد وضو , غسل و تیمم بدل از آن دو ,اتفاقا در آیه ی مربوط به وضو همین لفظ آمده "یطهرکم"البته در آنجا و آن طهارت هم طهارت باطنی را به دنبال دارد و شامل میشود/اما آنچه از این آیه استفاده میشود در آن حقیقت معنا , همان اهل تطهیر هستند ,یعنی کسانی که روحشان به ان طهارت بالا دست یافته است اینها هم به آن حقیقت والای قرآن دست می یابند پس اصل به این بر میگردد.سوال این بیننده ی بزرگوار این است که کسی که مثلا نفسش را پاک بکند او هم میتواند به آن کتاب مکنون دست رسی داشته باشد؟بله منتهی به حسبه یا به آن اندازه که لایق است یعنی به تناسب طهارت نفسانی آن شخص/چون اصلش برای اهل بیت علیهم السلام است چون آیه ی تطهیری که رسما در قرآن نازل شده است برای اهل بیت نازل شده است یعنی آیه ی 33 سوره ی احزاب ,مصداق واقعی و حقیقی و اتم مطهرون , اهل بیت هستند /آنها هستند که به حقیقت قرآن تا عمق آنچه که هست تا هر مقداری از ژرفا که دارد آنها دست رسی دارند , اما دیگران به اندازه ی خودشان پس بنابر این ظاهرِ این آیه جلوگیری از باطنش نمیکند و باطنش نیز دارای مراتب است و نه هیچ مرتبه ای از مرتبه ی دیگر منعی دارد به هر مرتبه ای انسان از طهارت دست پیدا کند از ان قرآن مکنون روزی اش میشود.
نوع رسانه
1:42
جامعه شيعه بيشتر از غلو گرفتار تقصیر است - حجت الاسلام قاسمی
جامعه شيعه بيشتر از غلو گرفتار تقصیر است - حجت الاسلام قاسمی
2,044 بازدید
1
جزئیات
بیشتر از قصه ی غُلو , تقصیر است ما گرفتار تقصیر هستیم در چندین هزار هیئتی که در ایران هست مگر چندتا هستند علی را خدا بدانند؟شاید به زبان چیزی بگویند که آن را هم نباید بگویند/ولی اینگونه نیست که نماز نخواند و روزه نگیرد و قران نخواند...خیلی هایمان گرفتار تقصیر هستیم/امام را نشناختیم ولی الله است...میفهمی یعنی چه؟یعنی زمام دارِ تمام امورِ عالم هستی/امور عالم هستی بر دو قسم است:یک امر تکوینی است/یک امر تشریعی است/اینها اولیاتی است که در باب امامت باید عقیده داشته باشیم/تمام امور هستی به اذن خدا دست اهل بیت علیهم السلام است/نتیجه ی آن میشود ولایت تکوینی/هرکاری بخواهد در عالم هستی انجام دهد به اذن خداوند میتواند و حدّی ندارد/اهل بیت علیهم السلام که میفرمایند هرچه بخواهیم...این غیر از هرچه بخواهیم ما است/ دلِ امام ظرف مشیّت خداوند است خواست خداست/امیرالمؤمنین علیه السلام شصت و سه سال عمر ظاهری دارند چشمش جایی نرفته و نگاه نکرده مگر آنچه خدا خواسته است, میشود عین الله/ به قلبش چیزی راه نداده غیر از آنچه که خدا خواسته است , میشود قلب الله... ما چطور هستیم؟انتظار دارند که چشممان علوی باشد
نوع رسانه
2:29
عالم ذر و میثاق - حجت الاسلام احمدی اصفهانی
عالم ذر و میثاق - حجت الاسلام احمدی اصفهانی
1,942 بازدید
0
جزئیات
در سفینة البحار مرحوم شیخ عباس قمی که خلاصه ای است از کتاب بحار در جلد اول در ماده ی بلا یکی از اصحاب بزرگوار امام صادق علیه السلام , عبدالله بن ابی یعفور است ایشان در هشتاد سال عمرش همش مریض بودند /به امام صادق علیه السلام عرض میکند آقا جان ما تمام عمر را مریض بودیم و بدنمان مجمع و مرکز بلا بود /مضمون ترجمه این است که آقا فرمودند چرا به من میگویی؟عرض کرد شما امام من هستید پس به چه کسی بگویم؟حضرت فرمودند : روزی که در عالم ذرّ خداوند از تو پیمان گرفت و گفت من خدای تو هستم هر کاری کرده ام قبول داری و تو گفتی بله آنجا شما آخرت و با ما بودن در آخرت را همراه این بلاها که لازمه ی آن است قبول کرده ای ,دشمنان ما و منافقانی که آنجا هم بلای آنها منافقانه بود آنها اختیار کردند دنیا را با عافیت و آخرت ندارند شما آنجا اختیار کردید با ما باشید و شرطش بلا است. در تفسیر برهان آمده: وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ/الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ... و آیات بلا را بخوان در قرآن و ببین که بدون اراده ی خدای منان برگی از درخت نمی افتد
نوع رسانه
8:52
آیا علم غیب پیامبر صلی الله علیه و اله با نص قرآن تعارض دارد - حجت ‌الاسلام توحیدی
آیا علم غیب پیامبر صلی الله علیه و اله با نص قرآن تعارض دارد - حجت ‌الاسلام توحیدی
3,391 بازدید
0
جزئیات
هم صحیح است که بگوییم غیر از خدا هیچکس غیب نمیداند هم صحیح است که بگوییم غیر از خدا هم غیب میدانند. همانطور که در خود قرآن گاهی کاری را اثبات میکند گاهی نفی,مثلا قرآن میفرماید:ای پیامبر مسلماً تو هرکسی را که دلت بخواهد نمیتوانی هدایت کنی ولی خداست که هرکس را که بخواهد هدایت میکند در اینجا هدایت کردن را از پیامبر سلب کرده است/اما در آیه ای دیگر میگوید مسلماً تو هدایت میکنی به صرات مستقیم آیا این دو آیه با هم تناقض دارند؟خیر کسی که با قرآن آشنا باشد میفهمد که اینها تناقضی ندارند.زیرا اولا و به ذات بدون خواست خدا پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم هم نمیتواند هدایت کند.با خواست خدا پیامبر علیه السلام برای هدایت آمده است , علم غیب هم همین است.اینها مربوط به این است که انسان اگر در هر موضوعی(هدایت,اظلال,علم غیب و غیره...)اگر تمام آیات آن بحث را با هم ببیند نتیجه ای میگیرد اگر ناقص ببیند مانند وهابیت در این صورت برداشت غلطی میکند یا مغرض است یا از بی سوادی و کم سوادی/در این آیه که اشاره میکنند در سوال .ای پیامبر بگو من برای خودم هم مالک نفع و ضررم نیستم در جای دیگر هم این مطلب بیان میشود.اما در اینجا آیه یک الّا دارد (من نفع و ضرر خودم در اختیارم نیست)إلَّا ما شاءَ اللّه :مگر اینکه خدا بخواهد مالکیت نفع و ضررم را به من میدهد./همانطور که به همه ی ما داده است در آیه ای خداوند میفرمایید به خودتان ضرر نزنید اگر کسی خلافی کرد به خودش ضرر زده است ,در جایی میفرمایید اگر شما در مسیر هدایت ,در جایی دیگر میفرمایید اگر کسی فلان کار را کرد گناه کرد به خودش ظلم کرده است از جمع آیات مشخص میشود خدا به انسان قدرت داده است,قرآن در جایی میفرماید: زنانتان را که طلاق میدهید و مدت عده ی آنان تمام شد یا بخوبی نگه دارید یا به خوبی از آنان جدا شوید و برای ضرر زدن به همسرانتان آنان را نگه ندارید در اینجا برای ضرر نزدن به دیگران اینجور میفرماید در آنجا میگوید پیامبر مالک نفع و ضرر خود نیست معلوم میشود انسان میتواند به خود یا دیگری ضرر برساند چون اگر نمیتوانست نهی کردن قرآن بی مورد بود. و این چند مورد را که عرض کردیم نمی فرمود/در ادامه آیه میفرماید اگر کسی زنی را طلاق دهد و برای آزار او بیاید با او آشتی کند این شخص به خود ظلم کرده و ضرر رسانده است پس انسان میتواند هم به خود ضرر بزند هم به دیگران.پس جمع بین این آیات اینگونه میشود که خدا نخواهد حتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم , مالک نفع و ضرر خود نیست چه رسد به نفع و ضرر دیگران ,اما اگر خدا بخواهد بیشترین نفع را برای مخلوقات پیامبر اسلام علیه السلام داشته است چون با اذن خدا این همه امت را هدایت کرده و مسلمان شده اند/بنابر این علم غیب بدون خواست خدا نه پیغمبر علیه السلام دارد نه هیچ کس از این نظر که بگوییم خدا نخواهد پیامبر و ائمه علم غیب ندارند درست است/اما خدا بخواهد اخبار غیبی را میدهد.حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام که از پیامبر اسلام بالاتر نیست حضرت عیسی میفرمود :من بشما خبر میدهم در خانه هایتان چه میخورید و چه ذخیره کرده اید./ در قرآن بعد از نقل داستان حضرت یوسف علی نبینا و آله و علیه السلام میفرماید:ای پیامبر اینها اخبار غیبی است که ما به تو وحی میکنیم...
جزئیات
23,840 بازدید

مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام

loading...
اخبار مؤسسه
فروشگاه
درباره مؤسسه
کلام جاودان - اهل بیت علیهم السلام
آرشیو صوت - ادعیه و زیارات عقائد - تشیع

@sibtayn_fa





loading...
آخرین
مداحی
سخنرانی
تصویر

روزشمارتاریخ اسلام

1 محرّم الحرام

 ١ محرّم الحرام ١ ـ آغاز ايّام حزن آل محمد(علیهم السلام)٢ ـ حادثه شعب ابیطالب٣ ـ اولین جمع...


ادامه ...

2 محرّم الحرام

٢ محرّم الحرام ورود كاروان حسینی به كربلابنا بر مشهور در روز دوم محرم سال 61 هـ .ق....


ادامه ...

3 محرّم الحرام

 ٣ محرّم الحرام ١ـ دعوت جهانی اسلام توسط پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله)٢ـ نامه‌ امام حسین (علیه...


ادامه ...

4 محرّم الحرام

٤ محرّم الحرام سخنرانی عبید الله بن زیاد در مسجد كوفهعبید الله بن زیاد حاكم كوفه برای این...


ادامه ...

6 محرّم الحرام

١ـ یاری خواستن حبیب بن مظاهر از بنی اسد٢ـ اولین محاصره آب فرات1ـ یاری خواستن حبیب بن...


ادامه ...

7 محرّم الحرام

 ٧ محرّم الحرام ممنوعیت استفاده از آب فرات برای كاروان امام حسین(علیه السلام)بعد از آنكه عبیدالله بن زیاد،...


ادامه ...

8 محرّم الحرام

ملاقات امام حسین(علیه السلام) با عمر بن سعد در كربلاامام حسین(علیه السلام) به هیچ وجه راضی به...


ادامه ...

9 محرّم الحرام

١ ـ محاصره خیمه‌های امام حسین(علیه السلام) در كربلا٢ ـ رد امان نامه شمر توسط حضرت ابوالفضل...


ادامه ...

10 محرّم الحرام

١ـ عاشورای حسینی٢ـ وفات حضرت امّ سلمه (سلام الله علیها)٣ـ هلاكت عبیدالله بن زیاد٤ـ قیام حضرت مهدی...


ادامه ...

11 محرّم الحرام

١ـ حركت كاروان اسیران از كربلا٢ـ برگزاری مجلس ابن زیاد ملعون1ـ حركت كاروان اسیران از كربلاعمربن سعد...


ادامه ...

12 محرّم الحرام

١ـ دفن شهدای كربلا٢ـ ورود کاروان اسرای کربلا به كوفه٣ـ شهادت امام سجاد‌(علیه السلام)1ـ دفن شهدای كربلاروز...


ادامه ...

13 محرّم الحرام

١ـ اسرای اهل بیت‌(علیهم السلام) در مجلس ابن زیاد٢ـ نامه عبیدالله بن زیاد به یزید٣ـ شهادت عبدالله...


ادامه ...

15 محرّم الحرام

 ورود نمایندگان طایفه «نَخَع» به مدینه و پذیرش دین اسلامرسول گرامی اسلام‌(صلی الله علیه و آله) در...


ادامه ...

19 محرّم الحرام

حركت كاروان اسیران كربلا از كوفه به طرف شام یزید ملعون در جواب نامه عبیدالله بن زیاد به...


ادامه ...

20 محرّم الحرام

مراسم عروسی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)بنا بر قول مشهور شب بیست و یكم محرم سال...


ادامه ...

25 محرّم الحرام

١ـ شهادت سيّد الساجدین علی بن الحسین‌(علیهما السلام)٢ـ قتل «محمد امین» به دستور برادرش «مأمون»1ـ شهادت سيّد...


ادامه ...

26 محرّم الحرام

١ـ شهادت علی بن الحسن المثلث‌٢ـ محاصره شهر مكه و سنگ باران كعبه توسط سپاه یزید1ـ شهادت...


ادامه ...

28 محرّم الحرام

١ـ رحلت حذیفه بن یمان٢ـ ورود كاروان اسرای اهل بیت‌(علیهم السلام) به بعلبك٣ـ تبعید امام جواد‌(علیه السلام)...


ادامه ...
01234567891011121314151617

انتشارات مؤسسه جهانی سبطين عليهما السلام
  1. دستاوردهای مؤسسه
  2. سخنرانی
  3. مداحی
  4. کلیپ های تولیدی مؤسسه

سلام ، برای ارسال سؤال خود و یا صحبت با کارشناس سایت بر روی نام کارشناس کلیک و یا برای ارسال ایمیل به نشانی زیر کلیک کنید[email protected]

تماس با ما
Close and go back to page