- جزئیات
- قال الصادق علیه السلام : تَسْبِيحُ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ ع فِي دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلاَةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ . امام صادق علیه السلام : تسبيح فاطمه زهرا عليها السلام بعد از نماز واجب در نزد من محبوبتر است از هزار ركعت نماز در هر روز. بحارالانوار، ج83، ص331 / کافی: ج ۳، ص ۳۴۳، ح ۱۵
|
- جزئیات
- الإمام الصادق(علیه السلام): إنَّ أفضَلَ ما دَعَوتُمُ اللّهَ بِالأَسحارِ، قالَ اللّهُ تَعالى: «وَ بِالْأَسْحَارِ هُمْ یسْتَغْفِرُونَ». امام صادق(علیه السلام): بهترین زمانى که در آن به درگاه خدا دعا مى کنید،سحرگاهان است.خداوند متعال فرموده:«و در سحرگاهان، طلبِ آمرزش مى کردند». قصص الأنبیاء، ص ۱۸۸، ح ۲۳۵ عن الفضل بن أبی قرّة / بحار الأنوار، ج ۸۷، ص ۱۶۵، ح ۷
|
- جزئیات
- قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:شَرُّ الناسِ عندَ اللّهِ یَومَ القِیامَهِ الذین یُکرَمُونَ اتِّقاءَ شَرِّهِم . پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: روز قیامت،بدترین مردم در پیشگاه خدا،کسانى هستند که مردم از ترس گزندشان به آنها احترام بگذارند. میزان الحکمه جلد پنجم صفحه ۴۹۵
|
- جزئیات
- امیرالمؤمنین علی علیه السلام منْ ساءَ خُلْقُهُ ضاقَ رِزْقُهُ؛ هر کس بد اخلاق باشد، روزی اش تنگ می شود. غررالحکم، ح 8023
|
- جزئیات
- امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام أَصْلُ قُوَّةِ اَلْقَلْبِ اَلتَّوَكُّلُ عَلَى اَللَّه ریشه توانایى(قوی شدن) دل،توکّل بر خداست. غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 254
|
- جزئیات
- امیرالمؤمنین الإمام عليّ عليه السلام : مَنعُ خَيرِكَ يَدعو إلى صُحبَةِ غَيرِكَ . امیرالمؤمنین امام على عليه السلام : نرسيدن خيرت [به دوستان] ، به دوستى [آنان] با ديگران میانجامد . غرر الحكم حدیث 9783
|
- جزئیات
- قال الإمام الصادق علیه السلام :مَن لَم يَملِك غَضَبَهُ لَم يَملِك عَقلَهُ ؛ امام صادق عليه السلام: آنكه مالك خشم خود نباشد، مالك عقل خود نيست؛ تحف العقول صفحه 371
|
|
- جزئیات
- دعائم الإسلام :القاضي النعمان المغربي / جلد : 2 صفحه : 218 / مؤسسه آل البيت عليهم السلام وَ عَنْ عَلِيٍّ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: لَا يُنْكِحْ أَحَدُكُمُ ابْنَتَهُ حَتَّى يَسْتَأْمِرَهَا فِي نَفْسِهَا فَهِيَ أَعْلَمُ بِنَفْسِهَا فَإِنْ سَكَتَتْ أَوْ بَكَتْ أَوْ ضَحِكَتْ فَقَدْ أَذِنَتْ وَ إِنْ أَبَتْ لَمْ يُزَوِّجْهَا.
|
- جزئیات
- قال الامام الرضا علیه السلام: اذا خطب الیک رجل رضیت دینه و خلقه فزوجه و لا یمنعک فقره. امام رضا علیه السلام فرمود: هنگامی که مردی از شما خواستگاری کرد که از دین و اخلاق او راضی بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر او ترا از این رضایت باز دارد. میزان الحکمه، ج ۴، ص ۲۸۰
|
- جزئیات
- امير المؤمنين على بن ابيطالب عليهما السّلام أَحْسَنُ اَلنَّاسِ حَالا فِي اَلنِّعَمِ مَنِ اِسْتَدَامَ حَاضِرَهَا بِالشُّكْرِ وَ اِرْتَجَعَ فَائِتَهَا بِالصَّبْر. نیکو حالترین مردم در نعمتها کسى است که آنچه از نعمتها فراهم آمده با شکر تداوم بخشد و آنچه از دست رفته با شکیبایى باز گرداند. غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 369
|
- جزئیات
- امام صادق علیه السلام: مَنْ تَرَكَ التَّزْويجَ مَخافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ اَساءَ الظَّنَّ بِاللّهِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ ، اِنَّ اللّهَ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ يَقُولُ: «اِنْ يَكُونُوا فُقَـراءَ يُغْنِـهِمُ اللّهُ مِـنْ فَضْـلِهِ امام صادق علیه السلام :هر کس از ترس فقر ازدواج نکند، نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است؛ چرا که خداوند میفرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان میکند. من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 251 سوره نور، آيه 32
|
- جزئیات
- امام صادق علیه السلام: مَنْ تَرَكَ التَّزْويجَ مَخافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ اَساءَ الظَّنَّ بِاللّهِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ ، اِنَّ اللّهَ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ يَقُولُ: «اِنْ يَكُونُوا فُقَـراءَ يُغْنِـهِمُ اللّهُ مِـنْ فَضْـلِهِ امام صادق علیه السلام : هر کس از ترس فقر ازدواج نکند، نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است؛ چرا که خداوند میفرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان میکند. من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 251 سوره نور، آيه 32
|
|
- جزئیات
- توحید المفضّل ناشر: مكتبة الداوري فانظر إلى النعمة على الإنسان في هذه الخلال وكيف موقع الواحدة منها دون الجميع وأعظم من النعمة على الإنسان في الحفظ النعمة في النسيان فإنه لو لا النسيان لما سلا [1] أحد عن مصيبة ولا انقضت له حسرة ولا مات له حقد ولا استمتع بشيء من متاع الدنيا مع تذكر الآفات ولا رجاء غفلة من سلطان ولا فترة من حاسد أفلا ترى كيف جعل في الإنسان الحفظ والنسيان وهما مختلفان متضادان وجعل له في كل منهما ضربا من المصلحة وما عسى أن يقول الذين قسموا الأشياء بين خالقين متضادين في هذه الأشياء المتضادة المتباينة وقد تراها تجتمع على ما فيه الصلاح والمنفعة [2] ------------------------- 1)-سلا الشيء وسلا عنه : نسيه وهجره وطابت نفسه عنه وذهل عن ذكره. 2)- [١] يقول علم النفس الحديث ان النسيان عمل من أعمال الذهن كالتذكر تماما ، وليس في مقدورنا ان نتذكر شيئا الا إذا نسينا اشياء حتى ليمكن القول بان الذاكرة هي أداة النسيان ، ونحن نفكر بفضل ما نسينا ، كما نفكر بفضل ما تذكرنا.
|
- جزئیات
- مِمَّا وَرَدَ مِن حِكَمِ أَمِيرِ الْمُؤمِنِينَ عَلِىِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِما السَّلاَمُ ثِيَابُكَ عَلَى غَيْرِكَ أَبْقَى لَكَ مِنْهَا عَلَيْك پیراهن تو براى دیگرى،پایدارتر است براى تو. (زیرا پیراهن در تن تو مندرس میشود ولی در تن دیگری اگر باشد پاداشش برای تو پایدار خواهد ماند) غرر الحکم ج۱ ص۳۳۳
|
- جزئیات
- قال الامام الرضا علیه السلام: اذا خطب الیک رجل رضیت دینه و خلقه فزوجه و لا یمنعک فقره. امام رضا علیه السلام فرمود: هنگامی که مردی از شما خواستگاری کرد که از دین و اخلاق او راضی بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر او ترا از این رضایت باز دارد. میزان الحکمه، ج ۴، ص ۲۸۰
|
- جزئیات
- حضرت امام محمد باقر علیه السلام: اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَاللّهِ اَشَدُّکُمْ اِکْراما لِحَلائِـلِهِمْ گرامی ترین شما نزد خداوند، کسی است که بیشتر به همسر خود احترام بگذارد. وسائل الشیعه: ج ۱۵، ص ۵۸، ح ۶ تهذیب الاحکام، ج8، ص141
|
- جزئیات
- الإمامُ عليٌّ عليه السلام :صَديقُ الجاهِلِ مَعرضٌ للعَطَبِ. امیر المؤمنین امام على عليه السلام :دوستِ آدم نادان، در معرض گزند و نابودى است. غرر الحكم : 5856 - میزان الحکمه،ج2،ص356
|
- جزئیات
- أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ وَيُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِنْ دُونِهِ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ( 36 سوره ی زمر) انصاریان: آیا خدا برای بنده اش [در همه امور] کافی نیست؟ و مشرکان [به پندار خود] تو را از کسانی که غیر خدا هستند، می ترسانند و هر که را خدا به کیفر [کفر و عناد] ش گمراه کند، او را هیچ هدایت کننده ای نخواهد بود؛ خرمشاهی: آيا خداوند بندهاش را بسنده نيست؟ و تو را از كسانى [/معبودان ناحقى] كه به جاى او مىپرستيدند، مىترسانند، و كسى كه خداوند بيراهش گذارده باشد، او را رهنمايى نيست فولادوند: آيا خدا كفايت كننده بنده اش نيست و [كافران] تو را از آنها كه غير اويند مى ترسانند و هر كه را خدا گمراه گرداند برايش راهبرى نيست
|