- جزئیات
- فرهادمیرزا شاهزادۀ قاجاری که در سفر به حج، خود را میان امواج سهمگین طوفان بدید، نذر نموده تا اگر نجات یابد، مقتلی برای حضرت سیدالشهداء بنگارد. پس با این نیت، گوهرِ تربتِ امام شهید را بر دریا ریخته و دریا آرام بگرفت. داستان نگارش مقتل فاخر "قمقام زخار و صمصام بتار" را ببینید .
|
- جزئیات
- پس از مرگ معاویه (سال ۶۰)، حبیب و جمعی از بزرگان شیعیان کوفه، همچون سلیمانبن صُرَد، مسیب بن نَجَبَه و رفاعة بن شداد بَجَلی، از بیعت با یزید خودداری کردند و برای امام حسین نامه نوشتند و آن حضرت را برای قیام بر ضد امویان به کوفه دعوت کردند. پس از رسیدن نامههای کوفیان به امام (علیهالسلام) وی پسرعمو و نایب خاص خود مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد. پس از ورود مسلم علیه السلام به کوفه شیعیان بر آن حضرت گرد آمدند. نخستین کسی که اظهار وفاداری نمود عابس بن ابی شبیب شاکری بود، و پس از او حبیب برخاست و ضمن تأیید کلام عابس چنین گفت: «رحمت خدا بر تو باد. آنچه در دل داشتی با کوتاهترین سخن بیان کردی». سپس افزود: به خدای یکتا سوگند من هم بر همین رأی و عقیدهام که او بیان کرد. حبیب و مسلم بن عوسجه از کسانی بودند که برای آن حضرت بیعت میگرفتند و عاشقانه و با تمام وجود از آن بزرگوار پشتیبانی میکردند. به نوشته سماوی، حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسَجه در کوفه برای امام بیعت میگرفتند تا اینکه عبیدالله بن زیاد به آنجا رفت و مردم کوفه از یاری مسلم دست کشیدند و از گرد او پراکندند. خاندان حبیب و مسلم بن عوسجه نیز آن دو را پنهان کردند تا اینکه مخفیانه از شهر گریختند و در کربلا به امام حسین علیه السلام پیوستند.(رحمه الله علی انصار ابی عبدالله) --------------- تاریخ طبری، ج۴، ص۲۶۱و ص۲۶۴./ انسابالاشراف، ج۲، ص۴۶۲./ الفتوح، ج۵، ص۲۸ و ص۳۴. / الارشاد، ج۲، ص۳۷. / اِبصارالعین فی انصارالحسین، ص۱۰۲.
|
- جزئیات
- دیدار اسرارآمیز با پیرمردی با محاسن سفید
|
- جزئیات
- ارواء الغلیل ج 7 ص 86 / مسند ابو یعلی موصلی ج 8 ص 63 / مسند احمد ج 18 ص 199
|
|
- جزئیات
- چطور از اسرا در شام استقبال کردند ؟
|
- جزئیات
- عن ابان بن تغلب، قال: قال لی جعفر ابن محمد: یا ابان متی عهدک بقبر الحسین (علیهالسّلام)، قلت: لا و الله یا بن رسول الله مالی به عهد منذ حین، فقال: سبحان الله العظیم و انت من رؤوسا الشیعة تترک زیارة الحسین (علیهالسّلام) لا تزوره، من زار الحسین (علیهالسّلام) کتب الله له بکل خطوة حسنة و محی عنه بکل خطوة سیئة و غفر له ما تقدم من ذنبه و ما تاخر، یا ابان لقد قتل الحسین (علیهالسّلام) فهبط علی قبره سبعون الف ملک شعث غبر، یبکون علیه وینوحون علیه الی یوم القیامة؛ ابان بن تغلب گوید: امام صادق (علیهالسّلام) به من فرمودای ابان، آخرین بار کی به زیارت قبر امام حسین (علیهالسّلام) رفتی؟ گفت: قسم به خدا ای پسر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مدت طولانی است که به زیارت حضرت نرفتهام! فرمودند: سبحان الله العظیم! تو که از رؤسای شیعیان هستی زیارت امام حسین را ترک میکنی و حضرت را زیارت نمیکنی؟! هر کس حسین (علیهالسّلام) را زیارت کند خدا برای او در مقابل هر قدم حسنهای نوشته و به هر قدم یک سیئه را پاک میکند و گناهان گذشته و آینده او را میآمرزد؛ ای ابان حسین (علیهالسّلام) کشته شد پس هفتاد هزار ملک آشفته و غبار آلود بر کنار قبر او فرود آمده و تا روز قیامت بر او گریه و نوحه میکنند. منبع:كامل الزيارات - ط دار المرتضوية نویسنده :ج 1 ص 331
|
- جزئیات
- سید محمود شاهرودی (ره)حدود نود سال پیاده رفته است کربلا 260 بار از نجف تا کربلا پیاده رفته است/سن بالایی داشت , بقیه عمر را از نود سالگی به بعد ایشان را اب ماشین میبردند/سید محمود ایرانی بود , یک بار با یکی از علما در راه کربلا بودند شخص فاضلی وسط راه می آید و میگوید آقا ثواب زیارتتان را بگویید چند هزار دینار میشود به من بفروشید/ آقای شاهرودی میگویند برو شوخی نکن/شخص میگوید شما 260 سفر پیاده رفته اید ثواب یکی از آنها را بمن بفروشید/میگویند نه, شخص میگوید چهل قدمش را,میگویند نه...هر جا میروند اطراق میکنند این شخص می آید...می رسند باب القبلة باز او را می بینند ,میگوید آقا نمی فروشید؟بروید داخل یک ثواب دیگر هست آن برای خودتان, آقای شاهرودی میگویند نه نمی فروشم...شخص شروع میکند به گریه کردن ,میگوید دیشب در خواب امام حسین علیه السلام را دیدم (این شخص اهل بکاء و فاضل بوده)چند حاجت داشتم آقا مرحمت کردند...گفتم آقاجان, این سید محمود با این سید پیرمرد همراهش مرجع هست هر سال می آیند یک کاری بکنید به دلشان بیاندازید یکی از زیارت هایشان را بمن بفروشند(ما فکر کردیم تمام زندگی و سود در امور دنیایی است,ماشین ,خانه, سود,فلان لباس, با فلانی رفیق بشوم...کمی هم برا آن طرف دنبال سود باش...)حضرت فرمودند برو پیش برادرم حضرت عباس علیه السلام ثواب زیارت ها دست ایشان است آمدم پیش حضرت , آقا دوتا ملک را نشانم دادند فرمودند اینها می نویسند , رفتم پیش آن دو ملک گفتند بیا اینجا رفتم دیدم یک صحرای سر سبز پر از درخت و باغ است,گفتند نگاه کن چه میبینی؟گفتم باران دارد می آید,گفت خداوند علمش را به ما داده است میتوانیمک تعداد این قطرات باران که میریزد را بنویسیم اما تعداد ثواب زیارت سید محمود و این پیرمرد مرجع را نداریم...سید محمود شروع کرد به گریه کردن گفت فکرش را هم نکن حتی یک قدم را هم نخواهم فروخت...
|
- جزئیات
- منابع : من لایحضره الفقیه ج 2 ص 582و 580 / المناقب ج 4 ص 128 / کامل الزیارات ج 1 ص 184 و 331 / کافی ج 4 ص 581 / تهذیب الاحکام ج6 ص 42
|
- جزئیات
- اهمیت علما و مراجع مخصوصا مرحوم آیت الله شاهرودی، برای پیاده روی به کربلای معلی به جهت تعظیم شعائر حسینی و کسب ثواب های عظیم ذکر شده در روایات و همچنین کسب مقامات و اعتبارات معنوی فراوان.
|
- جزئیات
- امین، اعیان الشیعه، ۱۴۰۳ق، ج۱، ص605 / قمی، نفس المهموم، ۱۴۲۱ق، ص۲۶۳/ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۹۳/ طبری، تاریخ، ۱۳۸۷ق، ج۵، ص۴۲۰/ مقاتل الطالبیین، دار المعرفة، ص۱۱۳/ رجال طوسی، ص۹۹؛ ابن طاووس، اللهوف، انتشارات جهان، ص۱۰۸/ بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۱۹۶/ ابن شهرآشوب، مناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۱۰۳./ ابنمشهدی، المزار الکبیر، ۱۴۱۹ق، ص۴۸۵–۴۹۶؛ سید بن طاووس، الاقبال،۱۴۱۶ق، ج۳، ص۷۳-۸۰./ مجلسی، بحار الأنوار، ۱۴۰۳ق، ج۴۵، ص۲۳/ سماوی، ابصار العین فی انصار الحسین، ۱۴۱۹ق، ص۱۷۷.
|
- جزئیات
- الامالی للشجری، ج۱، ص۱۷۲ / انساب الاشراف، ج ۳، ص۱۸۱/ تاریخ الأمم و الملوک، ج ۵، صص ۴۱۲ - ۴۱۳/ ابوالفرج الاصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۱۱۷.مقتل الحسین، خوارزمی ج۱، ص۳۴۶-۳۴۷ / ناسخ التواریخ ج۲، ص۲۷۷-۲۷۹/ انساب الاشراف، ص۱۹۷ و الطبری، تاریخ، ص۴۴۱ - ۴۴۲ و ابن اثیر، الکامل، ج ۴، ص۷۱ - ۷۲.
|
- جزئیات
- مناقب آلابيطالب(علیهم السلام)، ج3، ص217 / معالىالسبطين ج 2 ص 137/ مدينةالمعاجز ج 4 ص 126/ إحقاق الحق، ۱۴۰۹ق، ج۳۳، ص۶۹۲ / بحار الأنوار : ج 45 ص 303 / الخرائج و الجرائح ج 2 ص 579
|
- جزئیات
- حَدَّثَنِي أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ اَلْقُمِّيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى اَلْيَقْطِينِيِّ عَنْ رَجُلٍ عَنْ فُضَيْلِ بْنِ عُثْمَانَ اَلصَّيْرَفِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : مَنْ أَرَادَ اَللَّهُ بِهِ اَلْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اَللَّهُ بِهِ اَلسُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ اَلْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ. كامل الزيارات - ط مكتبة الصدوق ج 1 ص153
|
- جزئیات
- دکتر محمد قُلیان ماجرای پیوستن سعد بن حارث انصاری و برادرش أبوالحتوف (که از خوارج و در لشکر عمر سعد ملعون بودند)، به امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا و نجات و شهادت آن دو عزیز سعادتمند --------------------- موسوعة کربلاء، ج۲، ص۱۰۷، ب ۹۸/ الأمالی الخمیسیة(تسمیةمن قتل)، جزء اول، ص۱۷۲. / الحدائق الوردیة، ص۱۲۲. حسینی حائری شیرازی، ذخیرة الدارین، زمزم هدایت، ص۴۵۶؛ /تستری، قاموس الرجال، ۱۴۱۴ق، ج۵، ص۲۸؛/ امین، اعیان الشیعه، ۱۴۲۱ق، ج۲، ص۳۱۹؛ / محلی، الحدائق الوردیة، صنعا، ج۱، ص۲۱۱؛ / مامقانی، تنقیح المقال، مطبعة المرتضویة، ج۲، ص۱۲. / سماوی، ابصار العین، ۱۴۱۹ق، ص۱۵۹ و ۲۲۲؛
|
- جزئیات
- در ایام عزاداری سید الشهداء علیه السلام وهابی ها بسیار فعال هستند و چه حرفها و زخم زبانها و گاها الفاظ رکیک به کار میبرند. گاهی لازم است برای اینکه جواب خوبی به شبهه داد با آنها همراهی کنیم,بگوییم باشد هرچه شما میگویید درست است تازه در تایید حرف شما ما چند روایت از خودتان میگوییم. در صحیح مسلم صفحه ی 34 کتاب الایمان باب 30 تنها یک روایت دارد از ابو هریره که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند:اثْنَتَانِ فِي النَّاسِ هُمَا بِهِمْ كُفْرٌ: الطَّعْنُ فِي النَّسَبِ وَالنِّيَاحَةُ عَلَى الْمَيِّتِ/دو چیز در بین مردم هست که کفر بشمار می رود و این دو چیز روال دارد,یکی طعن در نسَب و دومی نوحه خوانی بر میت,از نظر پیامبر اسلام نوحه خوانی کفر است. در همین صحیح مسلم در کتاب الجنائز باب شماره ی 10 بَابُ التَّشْدِيدِ فِي النِّيَاحَةِ روایتی نقل میکند از ابومالک اشعری که پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند چهار چیز از امور جاهلیت هست که امت من آن را ترک نمیکند و میشمارند تا آخری که نیاحة است و پیامبر اکرم فرمودند: النَّائِحَةُ إِذَا لَمْ تَتُبْ قَبْلَ مَوْتِهَا، تُقَامُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَعَلَيْهَا سِرْبَالٌ مِنْ قَطِرَانٍ، وَدِرْعٌ مِنْ جَرَبٍ /زنی که نوحه خوانی بکند و قبل از مرگش توبه نکند او را در حالی به قیامت می آورند که لباسی از قطران(چرک های ذوب شده ی جهنم)به او داده اند. پس طبق روایات شما زنی که نوحه خوانی کند هم کافر هست و هم در قیامت عذاب شدیدی دارد. خب نظرتان چیست در باره ی روایتی که با سند صحیح نقل شده است که وقتی ابوبکر از دنیا رفت عایشه برای او مجلس نوحه تشکیل داد؟ روایتی که ابن حجر عسقلانی در فتح الباری شرح صحیح بخاری جلد 6 صفحه ی 235 نقل میکند از ابن سعد و میگوید با سند صحیح نقل کرده است که وقتی ابوبکر از دنیا رفت (اَقامت عائشة علیه نوح)عایشه برای او مجلس نوحه تشکیل داد. میتوانید بگویید عایشه کافر است؟چون هم برای ابوبکر مجلس نوحه تشکیل داد و هم برای پیامبر مجلس نوحه و سینه زنی,میتوانید بگویید در قیامت با آن لباس از ماده ی ذوب شده ی قطران بر تنش هست محشور میشود؟ شما که نمیتوانید اینجور بگویید چرا در مورد شیعه این حرفها را میزنید وبه خاطر نوحه خوانی مسخره میکنید؟
|
- جزئیات
- محمد بن خالد طیالسی و او از سیف بن عمیره روایت کرده که میگفت:«پس از آنکه امام صادق (علیهالسلام) از حیره به مدینه تشریف بردند، با صفوان بن مهران و جمعی دیگر از اصحاب برای زیارت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) به سوی نجف حرکت کردیم. بعد از زیارت آن امام (علیهالسلام)، صفوان رو به سوی کربلا و قبر امام حسین (علیهالسلام) نمود و به ما گفت: از این مکان آن حضرت (علیهالسلام) را زیارت کنید؛ چراکه من [در سفری به نجف با امام صادق (علیهالسلام) همراه شدم؛ من] در خدمت امام صادق (علیهالسلام) بودم و آن حضرت (علیهالسلام) از این مکان، امام حسین (علیهالسلام) را زیارت نمود. آنگاه شروع به خواندن زیارت عاشورا کرد و بعد از نماز، زیارت علقمه را خواند که بعد از زیارت عاشورا میخوانند. ؛ سیف بن عمیره گفت: به صفوان گفتم: علقمة بن محمد زیارت عاشورا را برای ما نقل کرد؛ اما از این دعا (علقمه) سخنی نگفت. صفوان گفت: در خدمت امام صادق (علیهالسلام) در این مکان آمدیم؛ چون آن حضرت (علیهالسلام) زیارت عاشورا را خواندند، دو رکعت نماز این دعا را هم خواندند. آنگاه به من فرمودند: ای صفوان! مواظب این زیارت و دعا باش و اینها را بخوان؛ من ضامن میشوم که هر کس این زیارت و دعا را چه از راه دور و چه از نزدیک بخواند، زیارت او مقبول شود و سعیاش مشکور گردد و سلامش به آن حضرت (علیهالسلام) برسد و محجوب نماند و حاجت او از جانب خداوند برآورده شود و به هر درجهای که بخواهد برسد و او را ناامید برنگردانند. سپس امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: ای صفوان! من این زیارت را با این ضمان از پدرم گرفتم و پدرم از پدرش امام سجاد (علیهالسلام) با همین ضمان و او از امام حسین (علیهالسلام) با همین ضمان و او هم آن را از برادرش امام حسن (علیهالسلام) با همین ضمان و امام حسن (علیهالسلام) نیز از پدرش امیرالمؤمنین (علیهالسلام) با همین ضمان و آن حضرت (علیهالسلام) هم آن را از رسول خدا (صلياللهعليهوآلهوسلم) با همین ضمان و رسول خدا (صلياللهعليهوآلهوسلم) این زیارت را از جبرئیل با همین ضمان و جبرئیل این زیارت را با همین ضمان از خدای عزوجل دریافت کرد و خداوند عزوجل به ذات خود قسم خورده که هر کس حسین (علیهالسلام) را با این زیارت از دور یا نزدیک زیارت کند، من دعا و زیارت او را قبول میکنم و درخواست او را هرقدر که باشد، میپذیرم و درخواستش را به او عطا میکنم و ناامید از طرف من برنمیگردد؛ بلکه مسرور و خوشحال با حاجت روا شده برگشته، راه رستگاری و بهشت را میپیماید و از آتش دوزخ آزاد است و شفاعت او در حق تمام افراد جز دشمنان اهل بیت (علیهالسلام) مورد قبول است. (این مطلب دلیل بر قدسی بودن این زیارت است). ----------- زيارت عاشورا فراتر از شبهه : تبريزي، ميرزا جواد ج 1 ص 123 به نقل از مصباح المتهجد شيخ طوسى، ص 540- 541( الاعلمى) / كامل الزيارات ط دار المرتضوية : ابن قولويه القمي ج 1 ص 175
|
|
- جزئیات
- مقاله مرتبط : مادرش نذر کرده بود که او را قاتل زوار الحسین علیه السلام کند !! منابع: الغدیر فى الکتاب و السنة و الادب، ج۶، ص۲۳٫ مجالس المؤمنین، ج۲، ص۵۵۵-۵۵۶ (چاپ کتابفروشی اسلامیه)؛ ج۶، ص۱۵۷-۱۵۸ (چاپ آستان قدس رضوی). الغدیر، جلد مقدمه، ص۲۷۷. الطلیعة فی شعراء الشیعة، ج۲، ص۵۴؛ اعیان الشیعة، ج۸، ص۲۶۳؛ الذریعة، ج۹، ق۱، ص۳۰۱.
|
- جزئیات
- نگاه داشتن ادب و جانب احتیاط در زیارت ضریح مطهر سیدالشهداء علیه السلام
|